El trànsit ferroviari de Rodalies, regionals i llarga distància de tot Catalunya (els trens que usen l’ample de via convencional) es controla des de la sala de Control de Trànsit Centralitzat (CTC) situada a l’Estació de França. Les seves pantalles mostren les vies disponibles i els trens en circulació. Els tècnics que hi treballen poden controlar i donar ordres en temps real als combois. Seria l’equivalent a la torre de control d’un aeroport i, si no funciona, circular és perillós.

Segons Adif, la incidència que ha causat l’aturada general durant tres hores del trànsit ferroviari a Catalunya s’ha produït durant el procés d’actualització dels sistemes informàtics del CTC, que es duen a terme periòdicament. Aquesta matinada, durant l’actualització, s’han detectat danys als sistemes informàtics, als principals i als redundants, que controlen les comunicacions.

Incidència a Rodalies de Catalunya avui: Notícies i última hora a Renfe per avaria d’Adif | DIRECTE
Segueix les últimes notícies dels problemes a Rodalies de Renfe avui i estigues actualitzat de les incidències al servei a Catalunya

Això ha fet que no fos possible la comunicació entre el centre de control i els trens i, per motius de seguretat, ha obligat a suspendre la circulació ferroviària. En una entrevista a RAC1, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha assegurat que mai hi havia hagut una incidència d’aquesta magnitud i ha assegurat que n’investigaran les causes.

El 2015 es va produir una avaria similar

Aquest divendres els trens no han circulat durant tres hores, de 5 (a l’inici del servei) a 8 del matí. Segons Renfe, amb un abast tan gran a cobrir era impossible organitzar un servei de transport alternatiu. És l’avaria més llarga i general del Control de Trànsit Centralitzat de Barcelona però n’hi hagut altres.

El 2015 el trànsit ferroviari va quedar aturat una hora i mitja. Adif va culpar llavors l’empresa responsable del programari i els va reclamar duplicar els servidors i garantir la fiabilitat del servei.