Aquesta prova pilot és la primera aplicació pràctica de l’acord de col·laboració que ha signat el conseller Santi Vila amb la universitat de Berkeley. Vila ha ressaltat que aquesta vinculació “servirà per poder implantar tecnologia puntera al transport públic català perseguint com a gran objectiu millorar-ne la seguretat i la fiabilitat”.

L’acord de col·laboració que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha signat amb el director de l’Institut d’Estudis del Transport de la Universitat de Berkeley, Alexander Bayen, ja té la primera aplicació pràctica. El govern començarà a implantar als trens de la xarxa de Rodalies de Catalunya una tecnologia desenvolupada per empreses vinculades a la universitat que serveix per monitoritzar els combois.

“Ja està implantat als sistemes modals d’autobusos, és hora de fer-ho també en serveis ferroviaris”, ha afirmat el conseller de Territori i Sostenibilitat. Aquesta tecnologia serveix per fer seguiment i control dels trens, tant la localització com la recopilació d’altres paràmetres de funcionament. “Ha de repercutir clarament en la millora de la fiabilitat del servei i en la millora de les condicions de seguretat amb que es presta”, explica Santi Vila.

La tecnologia, que recull les dades dels trens en temps real, permet fer més eficient el trànsit ferroviari, saber on són els combois a cada moment i, també, detectar qualsevol incidència o retard immediatament. “És un acord encara embrionari, que anirem desenvolupant, però que fixa un marc de relació que permetrà incorporar totes les innovacions vinculades a la mobilitat sostenible”, ha exposat el conseller, que ha visitat el campus de la universitat i ha conegut de prop les novetats que s’estan desenvolupant.

En aquest sentit, el doctor de la Universitat Carlos Daganzo ha explicat que la tecnologia actual permet fer un salt endavant en la gestió del trànsit i del transport públic. Per exemple, ha explicat que ja existeix la tecnologia per gestionar peatges en hores punta i, també en temps real, donar alternatives viàries. “Es pot posar fi als embussos, això ja és possible tecnològicament i segur que Catalunya voldrà ser dels primers llocs en implantar-ho”, ha afirmat.

L’acord de col·laboració se sustenta en diverses potes: la possibilitat d’encarregar treballs de recerca i estudis sobre la mobilitat a Catalunya, la participació d’empreses i institucions catalanes com a usuari final d’alguns àmbits de recerca, enfortir les relacions entre Berkeley i el Centre d’Innovació del Transport (Cenit) amb intercanvis regulars d’investigadors o professors, obre la porta a impulsar projectes de recerca compartits.

A més, també es preveu l’opció de col·laborar en projectes d’àmbit europeu de recerca, vinculats als programa Horitzó 2020 de la Unió Europea. En alguns d’aquests programes es permet crear consorcis amb socis de fora de la Unió Europea. Així, el Cenit i Berkeley podrien col·laborar en recerca aplicada.