Ja és definitiu. Al juny començaran les obres que han de permetre viatjar en tren del centre de la ciutat a la T1. SORAYA SÁENZ DE SANTAMARÍA, vicepresidenta del Govern espanyol "El Consejo de Ministros ha autorizado también hoy los trámites oportunos para que las obras de construcción del tren lanzadera al aeropuerto del Prat puedan comenzar las próximas semanas." Començaran amb una inversió per part del govern central de més de 220 milions d'euros. (POSPO) Uns diners que serviran per donar continuïtat a la línia de Rodalies, de manera que els trens que ara mateix connecten Passeig de Gràcia i Sants amb la T2, arribin també fins a la T1. Es guanyarà així temps. El trajecte entre Sants i la T-1, ha dit avui el Govern, serà de 19 minuts. Ara es tarda gairebé el doble sobretot perquè un cop s'arriba a la T2 en tren, s'ha d'agafar un autobús llançadora fins a la T1. Per tirar endavant el projecte s'ha escollit una fórmula publicoprivada. L'Estat s'encarrega del cost de les infraestructures, el túnel i les plataformes, i s'obrirà un concurs públic per adjudicar la construcció de les vies i estacions i la gestió del servei. SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "La segona tongada d'aquesta actuació és la que ha de permetre, a més a més, definitivament obrir un marc de competència que faci possible que en el sistema de Rodalies de Barcelona es trenqui el monopoli de Renfe possiblement i que, per tant, qualsevol operador pugui guanyar el concurs i prestar aquest servei." De fet, ha dit Vila, ja hi ha operadors interessats a gestionar els trens llançadora, dels quals, ha assegurat, escolliran el més competitiu.

El Consell de Ministres ha donat llum verda a iniciar les obres del tren llançadora amb una inversió de més de 220 M €. Es tracta d’un acord publicoprivat en què el Ministeri de Foment, concretament Adif, executarà la construcció de les línies ferroviàries, els túnel i les plataformes del tren llançadora.

Després s’obrirà un concurs públic per adjudicar la construcció de les vies i les instal·lacions de les estacions, a més a més de la gestió del servei. Segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, es tracta d’un sistema que “permetrà obrir un marc de competència per trencar amb el monopoli de Renfe”.

El tren permetrà viatjar des de l’estació de Sants fins a la T1 en menys de 20 minuts, quasi la meitat del temps que ara suposa el trasllat amb la línia de Rodalies fins a la T2, des d’on els passatgers que volen anar a la 1 han d’agafar un autobús llançadora fins a l’altra terminal. Segons les previsions, el projecte estarà finalitzat l’any 2018 i utilitzaran aquest nou mitjà de transport entre set i nou milions de persones a l’any.

Un projecte al tinter

El Consell de Ministres ha desbloquejat el projecte per a la T1 de l’aeroport del Prat amb el centre de Barcelona. El 2010 es va adjudicar el projecte per 310,6 milions d’euros a les constructores Copcisa, Ferrovial, Sacyr i Agroman, amb la previsió que estaria finalitzat el 2015, però les obres no van tirar mai endavant.

Els governs català i espanyol van crear un grup de treball el 2013 per estudiar la viabilitat de la connexió ferroviària i van deixar clar que l’enllaç era una prioritat per als dos executius. El primer resultat ha arribat dos anys després.