En marxa la manifestació dels VTC a Barcelona. Els vehicles de transport de conductors tradicionals estan fent aquest dilluns al matí la primera de les tres marxes lentes que han convocat aquesta setmana per denunciar que l’Administració, des de principis d’any, els ha denegat 600 llicències. Han sortit de la plaça d’Espanya i s’han dirigit fins al Parlament de Catalunya, amb “una marea negra“, simulant un funeral. Els conductors s’han aturat a les portes del Parc de la Ciutadella on han llegut un manifest.

A les 14h tenen previst reunir-se amb els grups parlamentaris. Tots, excepte el PSC.

Foto: Aina Martí

Tots els conductors van vestits de negre i, al capdavant de la protesta, hi va un cotxe de cavalls amb un taüt que simula la mort dels VTC.

“No som competència per als taxistes”

La convocatòria l’ha feta Associació Gran Turisme de Catalunya. Afirma que els seus vehicles “no són taxis ni tampoc treballen per a plataformes”, que tenen una quota de mercat pròpia i que, per tant, “no són competència per als taxistes”. Diu, però, que des de l’1 de gener, amb l’entrada en vigor del decret dels VTC, l’Administració els està posant problemes. Denuncia que a moltes pimes i autònoms els han denegat llicències i que fa mesos no poden treballar. De fet, assegura que el 70 % de les empreses tradicionals de VTC estan afectades.

Volen desmarcar-se de les plataformes

Les companyies volen desmarcar-se de les plataformes i diuen que els seus serveis no tenen res a veure amb els que ofereixen els taxis, ja que a ells els contracten per dies o setmanes. Per exemple, afirmen que durant el Mobile World Congres empreses com Huawei ja han contractat uns 300 vehicles per transportar els seus congressistes. Per això reclamen que la regulació reconegui les seves particularitats.

Què proposen?

Una de les mesures immediates que posen sobre la taula és que hi hagi una moratòria de tres mesos per a totes les llicències que estan en revisió i que puguin continuar operant fins que es resolgui. Una altra és que se’ls consideri vehicles de servei discrecional de fins 9 places i que per tant les empreses puguin tenir els cotxes que considerin necessaris per dur a terme la seva activitat.

Crítiques a l’IMET

Afirmen, a més, que la majoria dels casos de llicències denegades han estat per “errors administratius del Departament de Territori”. Ara bé, enfoquen les crítiques contra l’IMET (l’Institut Metropolità del Taxi), que és l’organisme que té les competències per atorgar les llicències. Critiquen que la presidenta, Laia Bonet, els ha cancel·lat una reunió que tenien prevista i alerten que la seva situació és urgent.