Iryo nou tren alta velocitat
Foto: Adif

Iryo, el nou operador d’alta velocitat que uneix Barcelona i Madrid, s’ha estrenat aquest divendres. La companyia té previst operar amb 32 freqüències diàries a la línia entre l’estació de Sants i Atocha. L’entrada en servei d’Iryo culmina el procés de liberalització de transport de viatgers en trens d’alta velocitat. El nou operador, amb capital italià, competirà amb Ouigo —la filial espanyola de la francesa SNCF— i Renfe, que circula amb els trens AVE i la versió de baix cost Avlo.

En aquesta jornada d’estrena, Iryo ofereix sis trajectes entre Barcelona i Madrid, i quatre en sentit invers. Però la intenció és anar augmentant les freqüències progressivament al llarg del 2023 fins arribar als 16 viatges diaris per sentit.

Trens elèctrics amb capacitat per a 467 passatgers

Els trens són de nova fabricació, tenen capacitat fins a 467 viatgers, disposen de 5G i poden circular a 360 quilòmetres per hora. El trajecte entre Barcelona i Madrid es completa en dues hores i 45 minuts.

L’operador disposa ja d’una flota de 20 trens elèctrics amb quatre tarifes diferents. Els bitllets es van posar a la venda el 18 de desembre. Fins al 29 de novembre i com a oferta de llançament, es poden comprar per a les classes Infinita i Singular Only YOU amb un 20 % de descompte.

Endarrerariment per la pandèmia

L’entrada en servei d’Ouigo primer i Iryo després, en el corredor Barcelona-Madrid es va posposar per la pandèmia sanitària. La liberalització havia d’estar en marxa el 14 de desembre del 2020, d’acord amb la normativa europea. Fins al maig del 2021, data en què Ouigo va començar a operar a Espanya, Renfe era l’única companyia que oferia aquest servei.