L'accidentalitat a Barcelona ha pujat. Els carrers de la ciutat van registrar 8.416 accidents amb víctimes al llarg de 2012, un 6% més que l'any anterior. La tendència també va a l'alça quan analitzem els ferits, que han augmentat un 7%. La dada positiva ve donada per la mortalitat. Seguint la tònica a la baixa registrada el 2011, l'any passat hi va haver una víctima mortal menys, amb un total de 30 morts. És la xifra més baixa dels darrers 20 anys. JOAQUIM FORN, tinent d'alcalde de Seguretat i Mobilitat "Lògicament quan parles de 30 morts a la ciutat de Barcelona és una xifra que no podem acceptar. La nostra aspiració és posar el llista alt i actuar des de l'administració i la gent, els conductors. Hem de lluitar per les persones més vulnerables: vianants, bicicleta i motorista." Precisament aquests col·lectius continuen mantenint un índex d'accidentalitat més elevat. Els accidents amb una bicicleta implicada s'han incrementat en un 32% i la principal causa n'és desobeir el semàfor. Els motoristes i els vianants representen els ferits més greus. POSTPO Quant a mortalitat, la del vehicle de dues rodes ha crescut amb 15 morts, i la dels vianants ha baixat només en un. L'atenció de la Guàrdia Urbana continuarà per invertir aquestes dades. EVELIO VÁZQUEZ, cap de la Guàrdia Urbana "Els ciutadans de Barcelona i els conductors han de saber que la Guàrdia Urbana estarà molt atent a semàfors, a no respectar passos de vianants, a no mantenir distàncies i a la manca d'atenció." Els controls d'alcoholèmia i drogues pararan més atenció en els motoristes. El 50% dels morts conduïen beguts o drogats.
Segons el balanç d’accidentalitat de 2012 que ha presentat l’Ajuntament, durant aquest període s’han registrat 424 accidents més que en el 2011. D’aquests sinistres, 8.416 van ser amb víctimes. En total, segons el document, hi ha hagut un total de 10.985 lesionats, un 7,39% més que l’any passat. No obstant, si ens fixem en l’evolució des de l’any 2000, fins avui s’han registrat 3.831 lesionats menys que fa 12 anys.
Tot i l’incremement general de l’accidental, que suposa un petit repunt després d’un tendència a la disminució durant les últimes dues dècades, aquest 2012 el nombre de víctimes a la cuitat s’ha situat en 30 morts, un menys que l’any passat. En comparació de l’any 2000, hi ha hagut 24 víctimes mortals menys.
D’aquestes víctimes mortals, 15 eren conductors de motocicleta (tres menys que l’any passat) i 12 eren vianants (un menys que el 2011). També hi ha una conductora d’un taxi, un conductor d’un ciclomotor i un ciclista.
L’Eixample, Sant Martí, Sarrià – Sant Gervasi i Sants-Montjuïc són els quatre districtes que acumulen el 62,8% dels accidents de trànsit que passen a Barcelona, però, alhora, suporten més de la meitat de la circulació de la ciutat.
Menys atropellaments i més bicicletes implicades
En relació amb la classe d’accident, la col·lisió per abast és la més freqüent, relacionada amb la manca d’atenció, no respectar les distàncies de seguretat i la velocitat inadequada. La segueix la col·lisió lateral, relacionada amb els canvis de carril i de direcció i la col·lisió frontal lateral relacionada amb la preferència de pas a les cruïlles, com semàfors, estops i cediu el pas. La quarta classe d’accident més habitual són els atropellaments. Enguany se n’han registrat 1.128, és a dir, 51 menys que el 2011.
La xifra de bicicletes implicades en accidents de trànsit ha augmentat fins a les 691, fet que suposa un increment del 32%. La principal causa d’aquests accidents és desobeir el semàfor seguida de la manca d’atenció del conductor.
Pel que fa a la sinistralitat a les carreteres de catalanes, el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, ha anunciat també aquest dimarts que els accidents han disminuït aquest començament d’any, però, que els darrers dies aquesta tendència s’ha capgirat. Només des de dissabte s’han registrat tres víctimes mortals. En una entrevista al programa la Tertúlia, de la Xarxa, que s’emet BTV, Joan Aregio ha destacat que, malgrat tot, la sinistralitat ha millorat molt l’última dècada a Catalunya.