La gran incògnita de la connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal és la forma en què es farà. De fet, la consulta ciutadana de l’any 2010 ja donava dues opcions diferents: convertir la Diagonal en una rambla,o deixar-la com un bulevard.

Amb motiu de la cimera Tramvia-Ciutat, els experts en mobilitat han donat la seva opinió sobre com es podria concebre la unió del Trambesòs i el Trambaix. Això sí, el director de l’Escola de Camins de la UPC, Pedro Díez, ha avisat que a banda dels “estudis tècnics que contemplin totes les alternatives”, la decisió final “també depèn de les prioritats polítiques”.

Anticotxe o procotxe

Pel que fa a la intenció política, cal parar atenció a la convivència entre el tramvia i el vehicle privat. D’una banda, es podria posar el tramvia a una banda de la Diagonal, convertint-lo en un impediment perquè els cotxes puguin accedir als carrers perpendiculars. Així -i sumat a una reducció del nombre de carrils-, s’expulsaria el trànsit rodat de la Diagonal.

Tramvia per un lateral Diagonal

Per una altra banda, es podria plantejar una configuració que permeti la correcta convivència entre el tramvia i el cotxe. D’aquesta manera, si el tramvia passés pel tronc central de la Diagonal, els cotxes tindrien un accés fàcil als carrers de l’entorn i no en complicaria la circulació.

Tramvia pel centre Diagonal

Repercussions en l’entorn

Si bé els grups de l’oposició s’oposen -en un sentit o un altre- al projecte del tramvia per la Diagonal, els experts ho tenen clar. Samuel Schwartz, enginyer i expert en mobilitat als Estats Units anima a fer-la com més aviat millor: “Un cop estigui, els ciutadans es preguntaran com podien viure sense el tramvia”, ha assegurat. A més, després de realitzar projectes de mobilitat de gran envergadura als EUA, ha dit que “en les ciutats que més inverteixen en transport públic, més creix el PIB”, alhora que es converteixen en imant d’inversors privats en empreses innovadores.