(ACN/Redacció) El govern de la Generalitat de Catalunya ha fet un pronòstic nou amb la T-Mobilitat i preveu que estigui totalment operativa a tot Catalunya “a finals del 2024”. Per fer-ho possible, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori va licitar divendres passat per un import de 21,6 M € les màquines validadores de la T-Mobilitat que s’hauran d’instal·lar a busos interurbans, busos urbans, estacions de Rodalies i estacions dels FGC d’arreu de Catalunya.

El nou títol de transport ja està en marxa als 36 municipis de l’AMB i calculem que les set corones metropolitanes funcionin amb la T-Mobilitat a finals del 2022 o principis del 2023″, ha precisat el secretari general del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font. De fet, l’ATM preveia implantar-la definitivament al llarg del 2023.

Adeu a les targetes tradicionals el 2023

L’objectiu és que a la tardor del 2023 hi hagi l’apagada analògica, es retirin les targetes tradicionals i tothom faci servir la T-Mobilitat. A partir d’aleshores, quan tothom utilitzi el sistema digital, desapareixeran les corones actuals i es passarà a un sistema quilomètric, que segons el secretari general farà “mes just” el pagament per la utilització del transport públic, amb bonificacions per aquells qui fan més recorreguts i per aquells qui de manera habitual fan servir el transport públic.

A partir del 2024, el conjunt de Catalunya estarà integrat en una sola plataforma d’accés al transport públic. “Hi haurà una zona zero del teu entorn amb tarifa plana, que calculem que serà uns 10 quilòmetres a la rodona, i el preu anirà pujant progressivament a mesura que facis quilòmetres amb transport públic”, ha detallat Font, que ha volgut deixar clar que es pagarà pel trajecte entre dos punts en línia recta.

En paral·lel a la instal·lació del maquinari per a la T-Mobilitat a busos, tramvies i estacions d’arreu de Catalunya, el govern anirà integrant les comarques que actualment no estan a les ATM de Barcelona, Lleida, Girona, Tarragona o Terres de l’Ebre. D’aquesta manera, al llarg d’aquest any s’integrarà l’Alt Pirineu amb Lleida, el Solsonès amb Barcelona i la Garrotxa amb Girona. De cara al 2023, serà el torn de l’Alt Empordà, el Baix Empordà i la Selva d’integrar-se amb l’ATM Girona.

Reducció del 40 % del preu del transport públic a les noves comarques integrades

En principi el sistema nou no ha de ser més car per a cap usuari, al contrari, i aquells territoris que s’integrin en el sistema tindran una rebaixa important en el sistema de pagament del transport públic. “Calculem que aquestes comarques veuran reduït un 40 % el preu del transport públic amb la integració”, ha assenyalat el secretari general de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori.

Encara hi ha sobre la taula punts de discussió amb el conjunt de les ATM, especialment per determinar com es farà el càlcul del sistema quilomètric. “Partirem de la base que ningú pagui més del que paga en aquest moment i que els territoris que s’integrin al sistema tinguin una rebaixa important del preu del transport públic”, ha dit Font. “Bàsicament, hem de veure l’extensió de la zona zero, antiga corona 1, i quins seran els quilòmetres que significaran un canvi de sistema de pagament”, ha comentat.

També s’ha d’establir encara “com premiarem els usuaris habituals del transport públic i com evitarem penalitzar la gent que fa llargs recorreguts”, ha insistit el secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori. “Creiem que el sistema de transport públic serà més ben entès amb la T-Mobilitat. L’usuari només haurà de fer servir una targeta, veurà que paga exclusivament per quilòmetres recorreguts i comprovarà que rep una bonificació per la utilització habitual”, ha conclòs Font.