"Aquestes hores és que són crucials. Entre vuit i nou, és horrible." "No alcanzan los asientos. Ya cuando llega a la próxima estación ya no hay para nadie." "Encara que arribis a temps, potser no pots entrar al tren, perquè està tothom apretat i no es pot." "I la freqüència, realment, jo crec que s'hauria d'haver augmentat ja fa temps." Qualsevol millora és benvinguda. Els usuaris de les línies de Sabadell i Terrassa fa temps que suporten ocupacions de fins al 96% en hores punta. I això vol dir, de mitjana, més de 4 persones per metre quadrat. RAMON BORRELL, director general Unitat de Trens de FGC "Amb aquest increment d'oferta passarem a reduir-ho sis punts, és a dir que tindrem una ocupació del 88%. Això realment no és una millora molt significativa però és una millora prou perceptible per l'usuari a nivell de confort." Els canvis a les línies del Vallès significaran dos trens més en hora punta, i per tant menys espera i aglomeracions a les andanes. En les hores de menys trànsit, però, hi haurà quatre trens menys cada hora, per adequar el servei a la demanda real. El primer dia de la millora del servei, però, no ha tingut una estrena gaire lluïda. Una averia a l'estació de La Floresta ha provocat retards de fins a deu minuts a les línies de Sabadell i Terrassa, i ha generat grans cues a la plaça de Catalunya. A aquesta s'hi han sumat dues incidències més a Muntaner i Sant Cugat, que han allargat els retards durant bona part del matí. Els sindicats alerten que la línia ha assolit la màxima capacitat de trànsit, i que, d'aquesta manera, qualsevol problema congela el pas de trens i genera retards importants. Per a ells la solució és que els trens que van a la part alta de la ciutat no hagin d'arribar fins al centre. JAUME RIUS, secretari general de CCOO a FGC "Convertint l'estació de Gràcia en un intercanviador, i no deixant que els Tibidabos arribin a plaça Catalunya. De manera que entremig es podrien posar serveis de la línia de Sarrià, que és una part molt important de la gent que hi ha a l'estació de Provença, que van cues des de Sarrià, Bonanova, Muntaner, Tres Torres, etcètera. Així, diuen, hi hauria menys congestió a l'estació de Provença, que és on s'apilonen més usuaris.

Aquestes modificacions permetran reduir la mitjana d’ocupació dels trens a les hores punta. En el tram de la línia Barcelona-Vallès és del 95% i amb les millores que es posen en marxa avui baixarà al 89%. S’espera que això es noti a les andanes amb menys aglomeracions. Es calcula que hi poden haver 50 persones menys esperant el tren. L’estació que en pot sortir més beneficiada és la de Provença, una de les que pateix més congestió.

CCOO disconforme amb els canvis

Aquest canvi de freqüències, però, no acaba d’agradar a la secció sindical de Comissions Obreres dels Ferrocarrils. Asseguren que en hores punta es frega la saturació de trens, de manera que es poden incrementar les incidències que ocasionen retards als usuaris. A més, alerten que l’empresa dóna una informació parcial perquè l’increment de trens en hora punta suposa una reducció del 20% de combois.

Retards a la línia del Vallès durant una hora

Precisament aquest matí la línia del Vallès dels Ferrocarrils ha patit retards durant una hora a causa de dues incidències, una situació que ja ha estat normalitzada. FCG ha desvinculat aquests problemes a la incorporació de dos combois més a la línia: un en direcció a Sabadell (S2) i un altre cap a Terrassa (S1).