Puntualitat gairebé britànica. El primer AVE a Figueres ha sortit a les 11.01 de l'estació de Sants, un minut després de l'hora prevista. A bord hi viatgen 340 passatgers, entre els quals, uns 200 periodistes acreditats i la resta, autoritats convidades. Avançant els 131 quilòmetres que separen Barcelona i Figueres, deixem enrere l'estació de Sants i ens endinsem en el túnel que travessa la ciutat fins a la Sagrera. Un cop allà, vistes de l'estació encara en construcció on, a partir de 2016, l'AVE farà parada. I una imatge inèdita, la de l'alta velocitat sortint des del barri de la Sagrera cap al nord. La velocitat màxima d'aquest AVE inaugural s'ha enfilat fins als 290 quilòmetres per hora, tot i que podria arribar fins als 310, com l'AVE Barcelona-Madrid. De moment, però, en els primers viatges de la infraestructura, no s'arriba al límit. 47 minuts després de la sortida, el viatge ha culminat amb l'entrada a l'estació de Figueres-Vilafant. Aquest primer AVE ha estat, fins i tot, massa ràpid, perquè ha arribat sis minuts abans. Avui excepcionalment no hi ha hagut parada a l'estació de Girona, però en els trajectes convencionals, aquesta aturada completarà els 53 minuts de trajecte entre Barcelona i Figueres.