La vaga ha causat alguns retards al llarg del dia. Especialment per les activacions de les alarmes d'emergència dels trens per part dels treballadors de Renfe. Tot i això, el compliment dels serveis mínims en general s'ha respectat i a la tarda la jornada de vaga s'ha seguit sense complicacions. "Els incidents més destacables s'han produït a primera hora del matí quan diverses línies de Rodalies s'han vist afectades per incendis provocats al mig de les vies o per l'activació del sistema d'alarma que porta a la detenció automàtica dels trens." Als passatgers avui no els ha quedat més remei que recórrer a la paciència. TERESA ASENJO "He llegado aquí. Me han dicho que el de las ocho no sale hasta las doce pero sin asegurármelo." NORA PROVENZA "Llamé rápidamente para saber si mi tren estaba afectado, me dijeron que sí que estaba bloqueado y la solución era que me reubicarían en otro sin coste." El motiu de la protesta són els plans de liberalització ferroviària del Govern espanyol, que vol reconvertir Renfe en quatre societats anònimes. Els treballadors asseguren que això comportarà la pèrdua d'uns 10mil llocs de treball a tot l'Estat. JOSÉ BRAVO, secretari del Sector Ferroviari d'UGT "Nuestro miedo pasa por el desmantelamiento de un servicio público que tiene que ser de calidad y que tiene que estar gestionado desde lo público porque es de todos. Pero puede acabar en manos privadas, precario, y en muchas peores condiciones". SALVADOR DURAN, Sindicat Ferroviari de Catalunya "Eso va a suponer que suban los precios en el ferrocarril, va a haber una peor calidad en el servicio". Els treballadors s'han manifestat des de l'Estació de França fins a la seu del Partit Popular amb una parada a la seu de la conselleria de Territori i Sostenibilitat. Aquesta ha estat la primera vaga, que per cert, s'acaba a la mitjanit, però no serà l'única. La propera aturada està prevista per al 17 de setembre.
Unes 200 persones s’han concentrat a mig matí a l’estació de Sants per protestar contra la liberalització del sector ferroviari. Amb xiulets i pancartes els manifestants han reiterat que la mesura suposarà l’empitjorament i l’encariment del servei i alhora incrementarà el nombre d’incidències i accidents.
Incidents a primera hora
Segons ha informat Renfe, a dos quarts de set del matí, mitja hora després de començar el tram dels serveis mínims, hi ha hagut dos incendis enmig de les vies entre les estacions del Garraf i Sitges i entre les de Sant Andreu Comtal i Montcada. Han afectat respectivament les línies R2 Sud i l’R2 Nord, que han tingut retards de fins a mitja hora.
Una mica més tard, a dos quarts de nou dos trens que circulaven per les estacions barcelonines d’Arc de Triomf i Plaça e Catalunya han quedat aturats perquè des de l’interior s’han accionat els dispositius d’alarma. La marxa dels combois s’ha reprès en uns 15 minuts.
Malgrat aquests incidents la situació a l’estació de Sants era de normalitat amb menys activitat en les línies de Rodalies i més activitat, en canvi, als trens de Llarga Distància que, de moment, no han experimentat retards.
La vaga, convocada per Comissions Obreres, UGT, CGT i altres sindicats a tot l’Estat espanyol, vol ser una mostra de rebuig a les mesures liberalitzadores en el sector ferroviari anunciades pel Ministeri de Foment per a 2013. La reestructuració del sector preveu, entre d’altres, incrementar el nombre d’operadors del transport ferroviari de passatgers, tant per a la xarxa convencional com per a l’alta velocitat.
L’aturada coincideix amb una jornada de molts desplaçaments de vacances en ser el primer divendres d’agost.
Serveis mínims
Els serveis mínims decretats pel Ministeri de Foment i el Departament d’Empresa i Ocupació són els següents:
– Rodalies i Regionals: funcionarà el 66% del servei a les hores punta, és a dir, de 6 a 9 h i de 17 a 20.30 h. La resta del dia només circularan el 33% dels trens.
– AVE i Llarga Distància: funcionarà el 75% del servei.
>> Pots consultar els trens afectats d’AVE, Llarga i Mitjana Distància al web de Renfe i els de Rodalies en aquest llistat.