
La Generalitat de Catalunya permetrà que els vehicles amb llicència de VTC segueixin oferint serveis urbans a partir de l’octubre, sense el límit de llicències que reclamen els taxistes (un VTC per cada 30 taxis). Així ho preveu el decret que està ultimant el govern català per substituir la moratòria estatal, que caurà el 30 de setembre i que suposaria la prohibició total als viatges dins d’un mateix municipi (i dins de l’àrea metropolitana, en el cas de Barcelona) si el govern no aprovés el decret.
En aquest sentit, fonts del Departament de Territori a les quals ha tingut accés betevé han explicat que, a Catalunya, els vehicles amb llicència de VTC vigent podran sol·licitar una autorització addicional per seguir fent les trajectes urbans. A més, el decret mantindrà les condicions actuals: precontractació de 15 minuts, prohibició de captar passatgers pel carrer i obligatorietat d’aparcar a un garatge entre serveis.
El decret sí que inclourà alguna condició nova. Per exemple, els conductors de VTC hauran de tenir una antiguitat mínima d’un any del carnet de conduir i se’ls demanarà la mateixa assegurança que als taxistes. A més, els ajuntaments i l’AMB podran exigir-los algun tipus de formació específica. El decret català tindrà una vigència de dos anys (prorrogables dos anys més), fins que la Generalitat elabori una llei definitiva per regular els VTC.
No es preveu la ràtio 1/30
El que no preveurà el decret de la Generalitat és un límit de llicències, tal com reclamen els taxistes. El sector del taxi fa anys que demana que hi hagi una ràtio màxima d’1/30 (és a dir, un VTC per cada 30 taxis). Les fonts del departament asseguren que el decret no marcarà cap límit perquè, ara mateix, no és clar si jurídicament es pot establir una ràtio màxima.
Ara bé, Territori sí que avisa que no totes les 4.000 llicències de VTC domiciliades ara a Catalunya podran optar a una autorització per seguir oferint serveis urbans: només ho podran fer aquelles que hagin tingut un vehicle assignat els últims sis mesos (que actualment suposen entre 2.500 i 3.000 VTC). En comparació amb els 10.500 taxis que hi ha a l’àrea metropolitana, això suposaria una ràtio aproximada d’1/4, molt superior a la que reclamen els taxistes.
Durant la vaga del 18 de maig, el portaveu d’un dels sindicats majoritaris del taxi, Élite Taxi, va llançar un avís al govern de la Generalitat perquè respectés la ràtio 1/30: “Això és el que han d’aplicar. Si no, hi haurà conflicte i no hi haurà pau. Això és la guerra total“, va dir Tito Álvarez.