Des que es va anunciar la privatització de Barajas i El Prat, la Generalitat i el consistori han reclamat tenir poder de decisió en l'ens gestor. Foment, però, ha assegurat que encara estan treballant en una fórmula perquè les institucions i les cambres de comerç participin en la presa de decisions. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment "Se va a crear, en el futuro, una sociedad de vigilancia de la concesión. Y es en esa sociedad donde van a participar las Comunidades Autónomas, Ayuntamientos, Cámaras de Comercio, etcétera. Estamos estableciendo la fórmula con la que van a participar." Això és, doncs, l'únic que se sap. El govern català i l'Ajuntament formaran part de la societat de vigilància que es posarà en marxa un cop s'hagi adjudicat la concessió de l'aeroport. Però el ministre no ha aclarit quin paper tindran les institucions durant el traspàs i en la posterior gestió. El tinent d'alcalde, Antoni Vives, i el conseller de Territori, Llluís Recoder, han reclamat un paper determinant. LLUÍS RECODER, conseller de Territori i Sostenibilitat "Una societat de seguiment i control de la concessió, si se li transfereixen les competències que té a la societat estatal (la nova aena) de control sobre el concessionari se li transfereixen a aquesta societat intermitja i nosaltres tenim una posició determinant doncs seria una solució que veuriem bé." Recoder també s'ha mostrat en contra que l'empresa gestora del Prat sigui la mateixa que a Barajas. El conseller considera imprescindible que una condició del concurs públic sigui fer incompatible la gestió dels dos aeroports. D'aquesta manera, diu, s'aconseguirà que Barcelona pugui competir en condicions d'igualtat amb Madrid, i que el Prat no sigui un aeroport subsidiari.

L’import de sortida en la licitació de l’aeroport de Barcelona-El Prat és de 1.600 milions, segons ha informat Aena, en una concessió a 20 anys amb opció a prorrogar-la cinc anys més. El 9,95% de capital quedarà en mans d’Aena.

El Consell de Ministres ha determinat que les dues empreses concessionàries hauran de tenir experiència en gestió aeroportuària, i s’encarregaran de gestionar el capital privat amb què es finançaran les infraestructures. Les societats resultants s’encarregaran dels aeroports la primavera que ve.

De moment, però, el ministre de Foment, José Blanco, no ha concretat de quina manera podran participar la Generalitat de Catalunya i les institucions catalanes en la gestió, un cop s’adjudiqui la concessió de l’aeroport. El tinent d’alcalde de Barcelona Antoni Vives ha reclamat una “participació determinant de l’Ajuntament en la gestió individualitzada de l’aeroport”, a l’empara de la Carta Municipal.

En aquesta línia, s’ha pronunciat el conseller de Territori, Lluís Recoder, que vol que el govern català i les institucions catalanes siguin decisius en la futura societat de control de la concessió de la infraestructura. Recoder s’ha oposat, a més, que Madrid i Barcelona tinguin la mateixa concessionària, perquè el Prat pugui competir en condicions d’igualtat amb Barajas.