ADRIÀ GOMILA, director de Mobilitat "El que volem és saber detalls de com funciona aquest sistema. Si és realment eficaç per reduir els robatoris de bicicletes, quina utilització en fan els usuaris o bé veure si l'esquema tarifari que tenim és l'adequat o no." MARTA RECASENS, CEO fundadora Vadecity "Si vols protegir tot això de manera segura, de manera convencional, necessites portar tres cadenats com a mínim. Això vol dir dos quilos i mig o tres quilos que portes a sobre de la bicicleta, i aquest pes es nota. Aquest disseny permet que en menys de 30 segons es puguin protegir tots aquests elements i no hagis de portar cap tipus de cadenat i puguis estalviar aquest pes."

Les primeres places d’aparcament segures per a bicicletes han entrat en funcionament aquest dilluns, amb la posada en marxa del sistema Vadebike, després d’una prova pilot que s’ha allargat gairebé dos mesos. El sistema s’estrena amb 14 estacions que connecten la plaça d’Espanya amb l’avinguda Diagonal, passant pels carrers de Tarragona, Numància i Josep Tarradellas. En total són 150 places d’estacionament, que disposen de cadenats per assegurar les rodes i el quadre de la bicicleta, i també amb una fixació que assegura tant la tija del seient com el casc en un petit espai cobert per evitar que es mullin amb la pluja.

Els nous aparcaments per a bicicletes estan orientats a la seguretat i també a la tecnologia. Una targeta personal identifica cada usuari i li permet falcar o alliberar la bicicleta, i acumula les tarifes corresponents de cada estona d’aparcament per al pagament global a final de mes. El sistema també permet reservar una plaça d’aparcament lliure fins a una hora abans d’arribar-hi, si l’usuari està disposat a pagar des del moment en què efectua la reserva. La tarifa provisional que s’ha ideat per al sistema Vadebike té un preu de 0,275 euros l’hora durant les primeres dues hores, i de 0,02 euros l’hora fins a les primeres 12 hores. D’aquesta manera, aparcar-hi 10 hores costarà uns 70 cèntims, i tot un dia tindrà un preu d’uns dos euros i mig. Les tarifes s’incrementen lleugerament els caps de setmana.

L’Ajuntament estudiarà ara si el sistema és segur i fa disminuir els robatoris, si les tarifes són les adequades i si els usuaris en fan una valoració positiva. Depenent de la resposta que tingui, el sistema es podria estendre progressivament a més punts de la ciutat. El consistori assegura que, de moment, els nous espais d’aparcament no suposaran la retirada de cap dels aparcaments convencionals sinó que s’hi instal·laran al costat.