OLE THORSON, president de l'associació Prevenció d'Accidents de Trànsit "Hi ha massa carrils, massa moviments diferents de cotxes, massa calçades. El vianant que ha de creuar tot això rep constantment informació de diferents costats. I, potser, no hi ha temps suficient per a gent una mica més lenta, d'arribar a creuar tot aquest espai. I en Diagonal l'espai entre el Tramvia i els cotxes, aquests descansaders no tenen una amplada suficient." JOSEP CAYUELAS, responsable de seguretat viària de la FATEC "Serien nou carrils rodats i els dos carrils del tram, amb la qual cosa per una persona gran és massa distància a recórrer. Amb la dificultat afegida de mobilitat que pot tenir qualsevol persona gran. [...] Intentéssim donar la informació i formació adequada perquè aquestes persones grans tinguin uns valors en quant a la seguretat viària i fonamentalment a la nostra ciutat."

En escassos tres dies de diferència dues dones van morir atropellades pel Trambaix al sector que hi ha entre les parades de Francesc Macià i de Palau Reial. No és habitual i per això s’ha reobert el debat de la seguretat i les mesures de prevenció en matèria d’accidents al tramvia.

Els darrers casos els han protagonitzat dues persones d’edat avançada. El primer va passar el dimarts 22 de novembre. Una dona de 84 anys va perdre la vida a l’estació de Pius XII a primera hora del matí. L’empresa i algun testimoni dels fets asseguren que el semàfor del tramvia estava en verd. El segon cas va succeir tres dies més tard, a mig matí i en circumstàncies similars. Una dona de 70 anys va morir quan travessava el pas de vianants que hi ha a l’avinguda Diagonal amb el carrer de Numància, a menys d’un quilòmetre de distància del lloc de l’altre sinistre.

Millores pensades per a la gent gran

En la majoria dels casos les víctimes mortals són persones grans i, per això, algunes entitats com l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit (PAT) i la Federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya (FATEC) reclamen mesures per minimitzar el nombre de vianants morts atropellats pel TRAM.

Des de la PAT afirmen que durant el trajecte a peu per creuar l’avinguda Diagonal hi ha massa carrils i senyals de trànsit que poden confondre les persones grans. Per això demanen que es reforci aquesta senyalització així com la seva orientació. També asseguren que l’espai que hi ha entre el tramvia i la zona on s’ubiquen els vianants és estret, fet que s’agreuja si la persona duu un carretó d’anar a comprar o un cotxet amb un nen.

Per part de la FATEC expliquen que els reflexos de la gent gran són limitats així com la capacitat de reacció en una situació extrema. I diuen que el temps per creuar tot l’ample de la Diagonal que fixen els semàfors actualment no és el més adient perquè el faci una persona gran d’una tirada i sense problemes. Per això reclamen que es faci una tasca d’informació i formació d’aquest col·lectiu perquè adoptin uns valors adequats en matèria de seguretat viària.

TRAM no publica dades

Tot i que l’empresa responsable del servei no ha volgut facilitar les dades de morts a BTV, els responsables asseguren que els dos accidents fatídics, succeïts en pocs dies de diferència, són circumstancials i que la xifra anual d’aquest tipus de sinistres es manté estable en els darrers anys. Segons dades de l’Ajuntament, enguany els vianants morts atropellats per qualsevol tipus de vehicle són 17, gairebé el triple dels sis de 2015 i un 40 % més que els 10 de 2014.

Reunió per trobar solucions

Els propers dies hi ha prevista una reunió a TRAM en què es podria tornar a debatre la revisió dels protocols de seguretat a la línia. En ocasions anteriors l’empresa ja va mirar d’aportar mesures. Fa uns tres anys van canviar el clàxon dels tramvies perquè se sentís més fort i en alguna ocasió hi ha hagut informadors que han fet tasca de conscienciació a les mateixes estacions del tramvia.