“- Montse l'has vist aquest encaminament que hi ha? És una franja tan absolutament mínima que no et permet trobar el canvi de terra, tampoc. - On és l'encaminament? Aquí n'hi ha un? - Aquí n'hi ha un.” Aquests són els encaminaments per a invidents de les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat que, segons la Montse i el David, són indetectables amb el bastó. Demanen que l’empresa aprofiti les obres d'adaptació de les estacions del Putxet i Sarrià per renovar aquests encaminaments. No només a les andanes, sinó a tota l'estació. MONTSE URÁN, Plataforma Carrers per a Tothom i ACIC “Precisament el que jo necessito és un contrast. Les persones cegues o amb baixa visió necessitem contrastos molt marcats, tant tàctils com visuals, per poder saber en cada moment on som.” Des de les entitats que treballen per a la integració del cec també denuncien que l'acabament d'andana no està marcat. DAVID VIÑOLAS, Plataforma Carrers per a Tothom i ACIC “Això ens genera molta inseguretat, a part que és un risc per a la nostra seguretat, perquè si no anem amb més dels sentits dels que tenim posats ens podem fotre baix a la via, no?” Demanen per això que s'hi instal·li una franja de seguretat de botons, detectable amb el bastó. Fa dos mesos l'Associació Catalana per a la Integració del Cec es van reunir amb responsables de Ferrocarrils per millorar la seva seguretat en unes estacions que segueixen la normativa de la Generalitat, però, segons ells, és insuficient. Informen: JORDI GARCIA I MONTSE LLORENS

La Montse Urán i el David Viñolas treballen al districte de Sarrià – Sant Gervasi i utilitzen els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) cada dia. Són cecs i des de fa temps treballen amb la plataforma Carrers per a tothom i amb l’Associació Catalana per a la Integració del Cecs. Les dues entitats intenten millorar les mesures de seguretat i accessibilitat per a cecs i persones amb baixa visió. Fa temps que denuncien que les mesures que aplica els FGC, tot i seguir la normativa d’accessibilitat de la Generalitat de Catalunya, són insuficients. A les andanes, asseguren, no hi ha cap senyal al terra que avisi on acaba. “Necessitaríem que s’implementés a totes les estacions el que en diem una franja de seguretat de botons, que es posa a tot el paral·lel de l’andana. Això sí ho trobem a estacions de Renfe, com ara la de Sants”, comenta David, que afegeix: “El fet que l’acabament no estigui marcat ens genera molta inseguretat, a part que és un risc per a la nostra seguretat, perquè si no anem amb més dels sentits dels que tenim posats ens podem fotre baix a la via”. El David explica que la instal·lació de mampares de seguretat, com la que hi ha a la Línia 9 del metro, també podria ser una solució.

Un altra de les deficiències evident és també als encaminaments que indiquen on es troben les màquines validadores, on comencen les escales, les andanes i on es troben els ascensors.“De la manera que estan fetes ara mateix, nosaltres no detectem el canvi al terra. I precisament el que necessitem és un contrast. Les persones cegues o amb baixa visió necessitem contrastos molt marcats, tant tàctils com visuals, per poder saber en cada moment on som”, explica la Montse Urán. La Montse i el David, com a representants d’ACIC i la Plataforma Carrers per a tothom, demanen que s’aprofitin les obres a les estacions del Putxet i Sarrià, on s’estan instal·lant ascensors per fer-les accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, per fer canvis i millores d’accessibilitat per a persones invidents. “Ara mateix, els FGC aplica la normativa de la Generalitat, però si s’aplica el nou codi d’accessibilitat estatal el 2017, doncs aleshores en principi estaran obligats a reformar i a seguir la nova normativa. Llavors l’empresa haurà de desmantellar el que hi ha. Hi haurà noves obres i més molèsties”, adverteix la Montse. L’Associació Catalana per a la Integració del Cecs ja fa temps que està batallant perquè s’apliquin canvis, i es van reunir fa dos mesos amb responsables dels Ferrocarrils. Des de l’empresa comuniquen que les mesures adoptades “s’adeqüen a la llei”.