Les cues infinites d’autobusos a la Gran Via arran de les obres de l’L8 han evidenciat les carències d’aquest vial per absorbir un volum de transport públic que no para de créixer. Per això, cada vegada es fa més palès la importància de fer-hi l’estació soterrada, ja prevista al Pla director d’infraestructures 2020-2030 del transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona. De fet, la Generalitat de Catalunya ja ha licitat l’estudi previ i constructiu de l’estació amb un pressupost d’1,8 M €.
Precisament, el professor de transport i logística de la UOC Eduard J. Álvarez Palau, en declaracions a betevé directe, ha explicat que una estació d’autobusos a l’entorn de la plaça d’Espanya ajudaria a millorar la mobilitat en aquest gran intercanviador de Barcelona, a tocar de Montjuïc i de l’estació de Sants. Hauria de donar servei a les línies de bus interurbanes que connecten la ciutat amb el Baix Llobregat i el Garraf i també als autobusos de turistes. En canvi, diu Álvarez, els busos metropolitans haurien de mantenir les parades exteriors, “per garantir-ne l’agilitat i no alterar el temps de trajecte”.
Álvarez també aposta per la creació de les anomenades avingudes metropolitanes com a solució més efectiva per reduir el nombre de vehicles que entren i surten de la ciutat per la Gran Via. La mesura implica suprimir alguns dels carrils per on poden circular els vehicles privats a les carreteres i autopistes que connecten Barcelona amb el Garraf i el Baix Llobregat. I, per contra, implementar més carrils exclusius per al transport públic.
Una estació “amagada” al Pla director d’infraestructures 2020-2030
L’estació de la plaça d’Espanya es recull al Pla director d’infraestructures 2020-2030 del transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona. L’estació no s’especifica de manera evident al text però, segons ha confirmat el Departament de Territori de la Generalitat a betevé, la infraestructura consta com un dels dos projectes d’intercanviadors a l’àmbit Llobregat. Ambdós projectes s’estima que podrien necessitar d’una inversió de 70 M €.
El Pla director d’infraestructures 2020-2030 és un instrument de planificació de l’Autoritat del Transport Metropolità en què es recullen totes les actuacions de la regió metropolitana de Barcelona en l’àmbit del transport públic. L’estació de la plaça d’Espanya apareix en el document en la fase B. Això vol dir que ara mateix no té projecte executiu i no està programada però això no significa, segons Territori, que no s’hi estigui treballant.
La PTP proposa que s’ubiqui als pavellons de Fira
No és la primera vegada que es parla d’una possible estació d’autobusos a la plaça d’Espanya. La Plataforma per al Transport Públic ja va proposar fa dos anys encabir la infraestructura als pavellons del Teixit i de la Metal·lúrgia de Fira de Barcelona. Uns edificis que s’hauran de remodelar amb la transformació del recinte firal de Montjuïc i on, segons la PTP, es podria construir un accés soterrat i adaptar-hi una estació subterrània.
Álvarez creu que podria ser una bona solució, “sempre que l’entrada i la sortida d’autobusos donin a la Gran Via mateix”. Creu que aquesta infraestructura permetrà substituir l’estació d’autobusos situada a tocar de l’estació de Sants.
De fet, l’agència municipal de desenvolupament urbà BcnRegional té prevista una estació d’autobusos en l’estudi estratègic que serveix com a base per a la renovació de l’àmbit del recinte firal de Montjuïc que, actualment, està en fase de concurs públic internacional per decidir com ha de ser aquesta remodelació.
Més estacions d’autobusos a la vista sense data
L’estació de la plaça d’Espanya no és l’única infraestructura d’aquest tipus que es podria projectar els propers anys a la ciutat. Al Pla director d’infraestructures del transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona 2020-2030 s’especifica una inversió de 29 M € per construir una estació d’autobusos a l’entorn de la Sagrera. Una estació que posaria fi als problemes viaris a la Meridiana que sovint causen els 451 autobusos diaris que hi ha en aquesta artèria de la ciutat.
L’altra estació d’autobusos de la qual parla el PDI és de l’estació d’autobusos interurbans soterrada de la Diagonal. Un projecte molt reivindicat per la ciutadania, aparcat en un calaix des del 2010.