Les cues interminables d’autobusos que es formen a l’entorn de la plaça d’Espanya des de fa mig any han intensificat el caos viari en aquesta punt neuràlgic de la ciutat. Les processons d’autobusos es generen de manera més accentuada des de l’abril, quan les obres de l’L8 van obligar a traslladar i concentrar en un mateix espai la parada de l’Aerobús i de fins a 19 línies urbanes i interurbanes d’autobús.
Les parades dobles apleguen fins a 19 línies d’autobús i provoquen dificultats als usuaris i també taps de trànsit. De fet, l’Ajuntament hi ha actuat recentment i ha incorporat una segona marquesina i un banc a la parada amb l’objectiu de facilitar el temps d’espera als usuaris dels autobús, però el que no s’ha resolt és com evitar que hi hagi constantment fins a set o vuit autobusos en fila abans de les parades per deixar o recollir passatgers.
Les obres de perllongament de l’L8 són uns treballs de molta envergadura que en aquesta zona de la ciutat duraran fins al setembre del 2025. Conductors, ciclistes i usuaris dels autobusos es pregunten què es podria fer per millorar el caos que s’hi produeix.
La Gran Via a l’extrem Llobregat, segon vial amb més trànsit
La Gran Via a l’extrem Llobregat és el segon vial amb més trànsit de Barcelona. En dia feiner hi entren gairebé 40.000 vehicles i en surten uns 44.000. Només la supera l’avinguda Diagonal, amb més de 50.000 vehicles tant d’entrada com de sortida.
Una infraestructura clau per eliminar el col·lapse a la zona
El professor de transport i logística de la UOC Eduard J. Álvarez Palau, en declaracions a betevé, ha explicat que una estació d’autobusos a l’entorn de la plaça d’Espanya ajudaria a millorar la mobilitat en aquest gran intercanviador de Barcelona, a tocar de Montjuïc i de l’estació de Sants. De fet, està planificada al Pla director d’infraestructures 2020-2030 del transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona.
La futura infraestructura hauria de donar servei a les línies de bus interurbanes que connecten la ciutat amb el Baix Llobregat i el Garraf i també als autobusos de turistes. D’aquesta manera es buidaria la Gran Via dels centenars d’autobusos que s’aturen cada dia per recollir i deixar passatgers a la plaça d’Espanya.