L’exposició “Metròpolis d’avingudes” a l’Espai Mercè Sala de TMB imagina la gran metròpoli barcelonina del futur. Una en què sigui possible anar caminant, en bici o en bus, per exemple, de Barcelona fins a Montgat però, sobretot, amb molt més protagonisme de l’autobús. Seria gràcies a les avingudes metropolitanes, grans carrers que traspassarien els límits de la ciutat i on conviurien autobusos, vianants, bicicletes i, també, el vehicle privat.

“No volem dir que els cotxes no circulin”, ha remarcat Helena Sanz, arquitecta de l’Oficina Tècnica de Gerència de l’AMB i comissària de l’exposició. “Les autopistes continuaran existint, però s’hauran de repensar perquè incloguin altres maneres de moure’ns a escala de territori”, ha concretat.

Per què no imaginar-nos una Gran Via metropolitana des de Montgat fins al Llobregat?”
Helena Sanz, arquitecta de l’Oficina Tècnica de Gerència de l’AMB i comissària de l’exposició

Una Gran Via metropolitana des de Montgat fins al Llobregat

Un mural de 25 metres mostra la xarxa d’avingudes metropolitanes que s’ha imaginat l’AMB i com els nusos viaris es poden convertir en cruïlles, places, parcs i estacions intermodals. “Per què no imaginar-nos una Gran Via metropolitana des de Montgat fins al Llobregat que faciliti un transport públic per moure’ns d’una manera més sostenible i que ens permeti accedir a usos i activitats diversos, com les platges?”, es pregunta Sanz.

L’exposició imagina una estació intermodal a la Gran Via a l’extrem Besòs

El Pla director urbanístic metropolità de l’AMB inclourà les avingudes metropolitanes

El concepte d’avingudes metropolitanes s’inclourà al nou Pla director urbanístic metropolità de l’AMB que es troba en procés d’aprovació. Traça les línies mestres del model urbanístic metropolità dels propers 30 anys i inclourà les avingudes metropolitanes. “L’horitzó del pla és de 30 anys vista, però això no vol dir que fins llavors no sigui possible cap canvi dels que veiem a l’exposició”, ha aclarit Javier Ortigosa Marín, cap de l’Oficina de Mobilitat del Pla director urbanístic de l’AMB. “Els projectes tenen diferents graus de possibilisme. Per als més ambiciosos caldrà esperar dècades, però d’altres es poden implementar abans, serà una transformació gradual”, ha afegit.

Els projectes tenen diferents graus de possibilisme. Per als més ambiciosos caldrà esperar dècades, però d’altres es poden implementar abans, serà una transformació gradual”
Javier Ortigosa Marín, cap de l’Oficina de Mobilitat del Pla director urbanístic de l’AMB

Guanyadors del concurs d’idees Nusos i Cruïlles

L’exposició també explica els resultats del concurs d’idees Nusos i Cruïlles, un certamen de caràcter tècnic que ha obert un debat tècnic i professional multidisciplinari sobre el paper dels nusos i les infraestructures viàries del futur. Un total de 53 equips han participat en el concurs, en què hi havia sis emplaçaments amb l’objectiu de proposar solucions en diversos punts de la metròpolis per revertir els forts impactes que les infraestructures viàries generen al seu entorn urbà i ambiental.

Les propostes converteixen els nusos viaris actuals en veritables cruïlles, places, parcs i estacions, tot un canvi de paradigma en les seves funcions actuals exclusivament destinades a donar servei als vehicles motoritzats.

Disseny de la continuïtat de les voreres de Gran Via (JPAM, AUDING INTRAESA, ANNA ZAHONERO)