Segons ha explicat De la Serna, de moment s’ha executat un 25 % de la primera fase de les obres. Les plataformes per on circularan els trens no es podran enllestir fins al desembre del 2018 i això farà allargar la data de finalització de les obres. El ministre ha evitat concretar cap nova data i ha remarcat que la fase en què es troben els treballs és “la més complicada” pels serveis que se’n veuen afectats i les infraestructures que s’han de travessar. Un cop enllestida, faltarà encara instal·lar les vies, les catenàries i les estacions de les terminals.
Pel que fa al cost, el titular de Foment l’ha xifrat en 285 milions, xifra que suposa 13 milions més si ho comparem amb les dades que es van donar l’octubre de 2015, quan qui va visitar les obres va ser l’aleshores ministre de Foment en funcions, Rafael Catalá.
En clau política ha parlat la vicepresidenta del Govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, que ha insistit que l’executiu central està compromès amb les infraestructures de Catalunya i ha apel·lat a la via del “diàleg, la cooperació i l’estabilitat institucional per poder dur a terme obres com aquesta”. Per la vicepresicenta, l’enllaç ferroviari amb l’aeroport permetrà millorar la competitivitat de les instal·lacions i la vertebració del territori.
La primera pedra del tren llançadora, que ha d’unir l’aeroport amb l’estació de Sants en tan sols 19 minuts, es va col·locar el juliol de 2015. El Govern espanyol calcula que la connexió donarà servei a nou milions de viatgers.