L’edició del 2024 del Mobile World Congress pot arribar a xifres històriques d’assistents, de volum de negoci i d’impacte econòmic a la ciutat. I això ha generat un efecte crida per a taxis i vehicles VTC de fora de la ciutat, que acudeixen a Barcelona en la setmana del congrés per aprofitar l’oportunitat per aconseguir ingressos fàcils i ràpids.

Román Llort, de l’Associació VTC – Gran Turisme Catalunya, que agrupa vehicles de gran luxe —les omnipresents furgonetes Mercedes Benz de color negre amb els vidres foscos—, explica a betevé que la del MWC és una setmana de “picaresca” en el transport de persones. I apunta a diverses causes: l’afluència massiva de visitants, la demanda absolutament disparada per un període curt de temps i la impossibilitat de donar servei per part de la flota existent a Barcelona i Catalunya.

Grans companyies opten per furgonetes “alegals”

El portaveu de l’entitat posa com a exemple d’aquesta situació una de les companyies principals que participen en el Mobile World Congress. Explica que un gegant xinès present al saló els ha contractat més de 50 furgonetes VTC de gran luxe per destinar-les als seus treballadors de més rang. En paral·lel, diu Llort, aquesta companyia “ha llogat 400 furgonetes Mercedes Benz amb matrícula blanca —sense conductor professional— i el xofer a banda”. Aquests vehicles són “alegals” —estan destinats a l’ús compartit, però no com a servei professional— i permeten a les companyies estalviar diners i comptar amb una gran quantitat de vehicles disponibles a qualsevol hora del dia. Moltes empreses de lloguer, assegura Llort, “porten furgonetes d’on sigui, també de fora de l’estat”, per oferir-les als assistents a la fira tecnològica.

El lloguer d’una furgoneta VTC de gamma alta amb xofer professional durant els dies del Mobile World Congress pot rondar els 800 o 900 euros diaris —amb el vehicle disponible durant 12 o 14 hores al dia— i, en canvi, llogar una furgoneta sense llicència i contractar un conductor inexpert no arriba als 300 euros al dia. Aquesta situació d’intrusisme de vehicles amb conductor, segons Llort, “provoca problemes de circulació i risc d’accidents” i, afegeix, fa que a Barcelona s’estiguin “perdent fires i congressos per aquesta poca oferta de vehicles professionals de gran luxe”.

Serveis oferts per internet

Román Llort alerta que “cada vegada hi ha més vehicles sense qualitat i gent que es ven per internet, a l’estil pirata“, per transportar congressistes durant el Mobile, fins i tot amb “ofertes per rebentar preus”. Assegura que també hi ha “alguns taxistes” que ofereixen serveis especials durant el MWC a persones concretes o empreses.

Porta oberta als VTC de tot l’estat

Durant la setmana del congrés la Generalitat autoritza els vehicles VTC de qualsevol punt de l’estat perquè puguin operar a Barcelona, una mena de “carta blanca” temporal perquè augmenti l’oferta de vehicles d’aquest tipus i es pugui donar resposta a les necessitats del saló. Per això aquests dies no és estrany, per exemple, veure vehicles VTC amb la bandera vermella de la Comunitat de Madrid enganxada al vidre del darrere.