Els aterratges d'emergència del cap de setmana passat van ser els últims d'un estiu mogut per a Ryanair. Els nou incidents en dos mesos de la companyia de baix cost han fet qüestionar-se si aquest tipus d'aterratges succeeixen més habitualment del que ens pensem. ENRIC SANMARTÍ, director oficina de seguretat AESA Barcelona "Dins del món de l'aviació, s'acaben trascendint. Perquè les companyies tenen l'obligació d'informar. El que sí que és cert és que les companyies a vegades no actuen de forma totalment honesta i no ho transmeten." La pitjor publicitat per a una companyia aèrea són els incidents d'aquest tipus. La falta de combustible ha estat una de les causes que més polèmica ha generat. Segons l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria, però, la companyia irlandesa compleix el reglament. "Hi ha companyies que sobre aquest mínim que marca el reglament europeu afegeixen un marge més per tenir una segureta adicional. Altres van al que és estrictament el reglament europeu, i això realment no incompleix cap reglament." Decisions com aquesta, precisament, han fet que el Govern espanyol proposi endurir la legislació sobre seguretat. Un avís que ha donat els seus fruits i ha fet canviar a Ryanair la política d'aprovisionament de combustible. "Abans volaven segons la norma i ara hi ha una circular que el comandant, sense haver de donar gaires explicacions, cosa que abans havia de donar moltes explicacions, i per això eren bastants resistents a carregar més del mínim, els autoritza a posar una quantitat superior de combustible, em sembla que el 15%." Tot i els dubtes generats, AESA creu que els protocols funcionen, i adverteix que garantir un percentatge d'incidents zero és pràcticament impossible si es té en compte el trànsit aeri actual.

Els procediments habituals de prevenció aèria els estableix l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) i són les agències estatals les encarregades de controlar-ne el compliment. No obstant això, només tenen competències sobre les companyies del seu país d’origen, i no sobre el trànsit aeri estatal o les companyies que hi operen. Tot i així, de l’AESA, l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria, adverteix que el de les companyies aèries és un mercat molt competitiu i s’intenta estalviar costos constantment.

És el cas de l’aprovisionament mínim de combustible dels avions, una de les causes més habituals dels últims incidents aeris. El cap de setmana passat, per exemple, va aterrar a Barcelona un avió provinent de Bristol direcció Reus. El reglament europeu marca un mínim per a una primera contingència, el necessari per realitzar sense problemes el vol des de l’origen a la destinació. La majoria de companyies, segons l’AESA, preveuen més combustible per a una segona contingència, és a dir, en el cas que l’avió hagi de mantenir-se a l’aire més temps per raons extraordinàries. El reglament europeu no obliga a portar aquest carburant extra. Algunes companyies, doncs, opten per complir amb el mínim, perquè més combustible suposa més cost. Així, afirma AESA, Ryanair compleix la legislació.

Això no obstant, el Govern central ha instat la Unió Europea a endurir els protocols de seguretat. Si en un principi Ryanair va reaccionar amb reticència a aquest anunci, l’avís de l’executiu espanyol ha donat el seus fruits i la companyia irlandesa ha canviat la seva política d’aprovisionament de combustible. Concretament, ha autoritzat, segons ens han informat des d’AESA, als seus comandaments a omplir un 15% més del que fins ara era habitual.

Per acabar, des l’oficina a Barcelona de l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria asseguren que garantir un risc d’accidents zero és pràcticament impossible, tenint en compte l’enorme trànsit aeri actual. També recorden que les companyies, ni les de baix cost ni les convencionals, utilitzen els protocols de seguretat per estalviar costos i garanteixen que el reglament vigent són adequats, funcionen i es compleixen.