La crisi és sinònim d'utilitzar el transport públic. Ho va ser ja el 2010 i la tendència s'ha mantingut durant el 2011. L'any passat es va batre un rècord històric de passatgers: a l'àrea metropolitana es van fer més de 650 milions de viatges en transport públic, o el que és el mateix, 8,5 milions més que l'any anterior. Però aquest balanç deixa un altre titular, si el metro segueix guanyant usuaris, l'autobús en canvi en perd. I no pocs, l'any 2011 un milió de persones van deixar d'agafar l'autobús. ANTONI POVEDA, vicepresident de Transport i Mobilitat de l'Àrea Metropolitana "En algunes zones, hem tingut una baixada de fins al 15%, però a la vegada hem posat un servei de metro que ha agafat aquesta demanda del bus cap al metro." Més usuaris al metro que s'expliquen en part per l'entrada en funcionament de les línies 9 i 10 que connecten la zona nord de Barcelona, abans sense metro, amb l'intercanviador de la Sagrera i amb la resta de la ciutat. Amb tot la reducció en l'ús de l'autobús posa, de nou, sobre la taula el debat sobre la optimització d'aquesta xarxa. MARIA MENDOZA "El metro es más rápido y llega más pronto, cada cinco minutos." LAIA ARBIOL "Per rapidesa i mobilitat agafo el metro més sovint." I perquè l'autobus pugui competir en rapidesa amb el metro, s'agilitzarà la posada en funcionament del Ret Bus, una xarxa que creuarà la ciutat horitzontalment i verticalment, amb més freqüència, més velocitat i preferència de pas. Si els terminis es compleixen, les primeres quatre línies entraran en funcionament després de l'estiu.

Segons dades que ha fet públiques avui l’AMB, el metro i l’autobús van créixer en conjunt un 1,2% durant el 2011. Per separat, l’autobús va transportar 188.399.575 viatgers -un 0,6% menys que l’any anterior-, mentre que al metro hi van viatjar 388.975.858, -un 2,0% més-.