Amb aquest gest comença un viatge històric que ens ha de portar de Barcelona a París, en unes set hores. El primer tram del viatge, fins a Figueres, encara l'hem de fer en un tren dels de sempre. FÉLIX MARTÍN, gerent de serveis d'alta velocitat de Renfe "Este es un paso de transición al servicio definitivo que tendremos en alta velocidad entre España y Francia." El tren ha anat ple de periodistes i d'aficionats al ferrocarril, que no s'han volgut perdre aquest trajecte històric. Però també hi ha hagut espai per al romanticisme. JOSEP MARÍA MATA, passatger "El motiu principal es que avui és l'anniversari de la meva dona i li faig un un regal." Un cop arribats a l'estació de l'alta velocitat de Figueres - Vilafant, ens aturem. Com sempre, cal fer transbord. Aquest TGV francès portarà els barcelonins fins a la capital francesa en cinc hores. I aquest és l'efecte que produeix, creuar el túnel del Pertús. La seva construcció es va iniciar el 2009, i avui s'estrenava. Ja estem a territori francès. Des de Figueres fins a Perpinyà només hem trigat 20 minuts. Ara aquest tren d'alta velocitat va direcció a Nîmes a una velocitat normal i des de Nîmes a París, a la gare de Lyon, anirà a alta velocitat a 320 quílometres per hora. De tornada a Barcelona, aquestes eren les sensacions dels parisencs que havien fet el viatge a la inversa. ALEXIS BEM "Venim de la neu, hem embarcat a París sota la neu. I aquí amb el sol de Barcelona... quina sort teniu!" Un trajecte que comença avui però que no s'haurà acabat fins al 2020, quan tot el viatge es podrà fer en alta velocitat.