El carril bus-VAO havia de ser la gran solució per a les cues quilomètriques de la C-58. Però la realitat ha estat ben diferent. Amb prou feines circulen la meitat dels cotxes que estaven previstos, així que el col·lapse a l'entrada de Barcelona continua igual que sempre. Vist aquest fracàs, el govern va acabar canviant les condiccions per accedir al carril ràpid. En teoria només hi podien entrar els cotxes amb més de tres ocupants. Ara, amb dos ja n'hi ha prou. Però tot i això, no s'han assolit els resultats esperats per a una infraestructura que va costar 81 milions d'euros i que la majoria de temps està així: buida. A més, el bus-VAO funcionava amb un horari molt concret. Fins ara estava tancat des les deu de la nit fins a dos quarts de set del matí. A partir del tardor, estarà obert les 24 hores del dia. És l'enèsim intent per intentar amortitzar aquesta obra, un dels projectes estrella del govern anterior. Joan Josep Isern, director general del Servei Català de Trànsit "No modificarem l'ús però sí horari. Ara el que ens perjudica és que cada vegada que el volem d'obrir hem de buidar-lo i vigilar que no queda. Ara la infraestructura estarà sempre disponible." Al març, Interior ja va proposar obrir el carril bus-VAO les 24 hores del dia però des de la conselleria de Territori es va descartar pel risc d'accidents. Ara, el govern ha canviat d'opinió. El que no es modificarà, almenys, de moment, són les condicions d'ús. Només hi podran entrar els cotxes amb dos ocupants o més.

La decisió s’ha pres en una reunió entre els responsables del Departament d’Interior, els de Territori i Sostenibilitat i l’Ajuntament de Barcelona. Encara no hi ha una data concreta per fer el canvi, però des de la Generalitat asseguren que serà entre setembre i octubre. De moment aquest estiu es faran els treballs necessaris que consistiran, bàsicament, a repintar les línies de separació entre carrils.

Actualment, el carril bus-VAO està obert en sentit Barcelona entre les 6.30 i les 22 h, de dilluns a dijous, i de 6.30 a les 13 h els divendres. En sentit Vallès, s’hi pot circular de les 16 a les 22 h. La resta d’hores i el cap de setmana està tancant i només s’obre en casos excepcionals, quan hi ha problemes de mobilitat.

Pel carril bus-VAO només hi poden circular els autobusos, les motos i els turismes amb dos o més ocupants. Tot i l’ampliació d’horaris, les condicions per entrar continuen igual. Els conductors que se les saltin s’enfronten amb multes de fins a 200 euros.

Originalment, aquesta via ràpida estava pensada per descongestionar la C-58 i afavorir les persones que opten per compartir cotxe, però mai no s’han arribat a complir les expectatives. En teoria hi havien de circular uns 7.000 cotxes cada dia però actualment, amb prou feines n’hi passen uns 4.300. Mentrestant, les cues a l’entrada de Barcelona continuen.

Aquest és l’enèsim canvi que pateix el carril bus-VAO.  Es va inaugurar el 2012, després que el govern invertís 81 milions d’euros a construir un viaducte de 6,8 quilòmetres entre Ripollet i l’avinguda Meridiana. Amb la poca ocupació que tenia el carril, el Servei Català de Trànsit ha anat variant l’horari i les condicions per accedir-hi. Dels tres ocupants que hi havia d’haver dins el cotxe, es va passar a 2. També es van ampliar les hores d’obertura i es va permetre que circulessin cotxes en tots dos sentits de la marxa.