La Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries (ASOPARC) considera que l’actualització de l’ordenança de la ZBE que vol aprovar l’Ajuntament de Barcelona “és un nyap” perquè no soluciona el problema, i continua obligant la gent a comprar-se un cotxe nou. “Avui el que han fet és una cortina de fum per fer pressió al Tribunal Suprem”, assegura David Llort, portaveu de l’entitat. De fet, l’Ajuntament ha volgut introduir aquestes mesures abans que arribi la sentència del Suprem i es pugui anular la norma actual.
Llort considera que l’increment de les autoritzacions diàries per entrar a la ZBE de les 10 actuals fins a 24 “és una presa de pèl”. Tot i això, valora positivament les novetats perquè els vehicles sense etiqueta tindran més permisos. També critica les mesures socials que ha anunciat el consistori per als vehicles de persones amb rendes més baixes. “Ja hi eren a l’antiga ordenança”, afirma. “Haurien de posar més mesures, no només prohibir, prohibir, prohibir. L’Ajuntament no ha escoltat totes les parts, només han fet el que han volgut”, diu Llort.
L’ASOPARC analitzarà els canvis per veure quin passos emprèn a partir d’ara. No reneguen de la ZBE, però demanen que “es faci amb cap i pensant amb el ciutadà”.
Eixample Respira també critica les novetats
Les novetats, però, tampoc no agraden a entitats ecologistes com Eixample Respira. Creuen que les mesures anunciades fan que la ZBE “sigui encara més ineficaç” i consideren que l’administració “hauria d’apostar pel transport públic”. “La qualitat de l’aire no millora a Barcelona i la ciutat està envaïda per vehicles motoritzats”, critica Luca Telloli, membre de l’entitat.
Eixample Respira aposta per “reduir de forma significativa el nombre de vehicles” i aposta per la introducció d’un peatge d’entrada a Barcelona. “Seria més contundent i eficaç per reduir la contaminació acústica i ambiental”, afirma Telloli.