Pedalar de bon matí per arribar a la feina o al lloc d'estudi cada vegada és més habitual. Els usuaris de la bicicleta augmenten entre un sis i un set per cent cada any a la ciutat. Tot i que sempre s'ha vist com una manera de fer exercici, ara, un estudi del projecte PASTA, en què participa l'Institut de Salut Global de Barcelona demostra que l'ús d'aquest vehicle afecta el pes mitjà de les persones. Els resultats preliminars demostren que la majoria dels que utilitzen la bicicleta diàriament pesen quatre quilos menys que els que utilitzen el vehicle privat. Els experts ja tenen més d'11.000 enquestats a set ciutats europees, 1.800 dels quals, barcelonins. Amb els resultats finals, a partir de l'any que ve, pretenen demostrar si l'ús de la bicicleta envers el vehicle privat comporta altres conseqüències com l'augment de l'esperanaça de vida. Alguns usuaris opten per la bicicleta perquè és més saludable, però també creuen que ser ciclista per Barcelona és complicat. L'estudi afirma que les persones sedentàries tenen un alt risc de desenvolupar malalties cròniques com càncer, infarts o sobrepes. Per això, a part d'aconseguir resultats, volen ajudar a millorar el disseny urbà de les ciutats, per afavorir la bona salut de cara al futur. La contaminació és un altre factor que l'estudi es planteja. Tot i que Barcelona no es troba entre les millors posicions, els experts aconsellen continuar utilitzant la bicicleta.

El projecte PASTA està finançat per la Unió Europea i dirigit per experts internacionals de l’Organització Mundial de la Salut. De moment, l’estudi només té resultats preliminars, ja que encara es troba en fase de desenvolupament. Tot i així, els investigadors ja han conclòs que el pes de les persones té una relació clara amb l’ús de la bicicleta i el vehicle privat per desplaçar-se, per exemple, per anar a treballar o a estudiar.

Els experts, a més d’aconseguir resultats relacionats amb la salut de les persones, volen ajudar a millorar el disseny urbà de les ciutats, com explica David Rojas, investigador d’ISGlobal Barcelona, que afirma que pretenen entrar en contacte amb els governs municipals de les ciutats analitzades per confeccionar, tenint en compte els resultats, polítiques a favor d’aquest tipus de transport.

L’estudi finalitzarà el 2017, però encara cerca voluntaris barcelonins que s’ofereixin a exposar la seva rutina diària i a informar de l’activitat física que fan. Recomanen, també, no deixar d’utilitzar la bicicleta per por de la contaminació.