rodalies catalunya

(ACN) L’Agència Catalana de Consum ha proposat sancionar Renfe amb 700.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors en considerar que hi va haver manca d’informació als viatgers i d’atenció al client arran de l’avaria a l’R2 Sud el maig passat, causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà, al Baix Llobregat.

Consum va observar deficiències en la informació als usuaris en relació amb l’alteració del servei, els horaris i els transports alternatiu. També va detectar punts d’atenció al client tancats, que es venien bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes suprimits o que s’anunciaven com a directes o semidirectes quan en realitat s’acabaven aturant a totes les estacions.

Una infracció molt greu

La Generalitat considera que l’operadora va realitzar “pràctiques deslleials, per acció o per omissió” que van fer que els usuaris estiguessin mal informats a l’hora de comprar bitllets. Consum ho considera una infracció molt greu “atesa l’alteració social produïda” i la “desconfiança que s’ha generat en les persones consumidores envers aquest servei ferroviari”.

Després que es produís l’incident, el maig passat, l’Agència Catalana de Consum va iniciar tres expedients sancionadors a Barcelona, Tarragona i les Terres de l’Ebre per infraccions molt greus.

Els inspectors es van desplegar l’endemà del primer dia sense servei a les estacions de Rodalies de Barcelona-Sants, el Passeig de Gràcia, el Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa per comprovar si Renfe complia amb les seves obligacions amb els consumidors.

La proposta de sanció de 700.000 euros només fa referència al primer dels expedients, mentre que els de Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa encara continuen en tràmit. Això podria fer pujar encara més l’import total de la possible multa.

Més de tres setmanes per normalitzar el servei

L’avaria es va produir l’1 de maig a Gavà i, tot i que inicialment Adif la va atribuir a la caiguda d’un llamp, el Servei Meteorològic va descartar ràpidament aquesta possibilitat i l’entitat després va concloure que s’havia produït pel trencament d’un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions en produir-se un robatori que no va poder ser detectat automàticament.

Com a conseqüència, la circulació de l’R2 Sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, entre un i quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.