Els tractors ja han començat a fer el traçat de 880 metres de longitud que tindrà el carril bici. No és una tasca fàcil. S'ha de construir en una zona pensada per als cotxes. Aquest és l'enllaç de la Diagonal amb la B-23 i l'encreuament amb la ronda de Dalt. ENRIC BATLLE, arquitecte del projecte "Aquesta obra que fem nosaltres és com fer acupuntura, com si poséssim un fil entre mig de llocs que semblaven impossibles i que faran que amb molt poc esforç connectem el carril bici de Diagonal amb Esplugues." La via, que també tindrà espai per als vianants, partirà del carril bici existent a la Diagonal, que acaba al Parc de Cervantes. Des del Parc de Cervantes, el carril bici avançarà per aquest talús on ens trobem ara mateix, al costat de l'avinguda Diagonal. Aquestes dues fites marquen per on passarà el futur camí. Aquest és l'estat actual i aquest en serà el resultat final... Per salvar els obstacles del nus viari, un tram del carril bici es col·locarà en una passarel·la prefabricada i també s'endinsarà en dos túnels. L'obra és un dels punts més potents de l'Àrea Metropolitana per impulsar l'ús de la bicicleta i desenvolupar la xarxa pedalable entre municipis. ROSSEND BOSCH, responsable de Projectes de Mobilitat Sostenible de l'AMB "Aquest projecte és el primer i el més emblemàtic dels que calen per tal de poder estrendre aquesta xarxa als 36 municipis de l'àrea metropolitana. O dit d'una altra manera, per tal que sigui possible anar d'un poble a l'altre amb bicicleta." Un cop demostrat que la capital ha resolt la connexió del territori a peu i en bicicleta, hauria de ser més fàcil cosir la resta de municipis.

Com diu Enric Batlle, arquitecte del projecte, aquesta obra és com fer acupuntura. “És com si poséssim un fil entremig de llocs que semblaven impossibles i que faran que amb poc esforç connectem el carril bici de l’avinguda Diagonal amb Esplugues, l’àrea metropolitana, els municipis del Llobregat i Collserola”, detalla l’autor de l’obra encarregada a l’estudi Batlle i Roig i adjudicada a Rogasa per un import de 1.035.600 euros.

La dificultat de l’actuació rau en l’indret que cal “cosir” una zona tradicionalment pensada per al trànsit rodat. Cal fer passar el carril bici paral·lel a l’avinguda Diagonal, sobre el talús que hi ha al marge de la calçada. Els obstacles del nus viari que conformen la B-23 i la ronda de Dalt se salven amb una passarel·la prefabricada i dos túnels ja existents que passaran a ser utilitzats pels ciclistes. “Hem ideat un sistema de construcció poc agressiu i la via quedarà ben integrada”, explica Batlle.

A llarg termini… enllaçar els municipis metropolitans amb carril bici

Entre les apostes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per impulsar el transport sostenible destaca l’ús de la bicicleta. En aquest àmbit, l’AMB fa anys que pretén crear una xarxa pedalable entre els 36 municipis metropolitans. Amb l’inici d’aquestes obres ha engegat la maquinària per fer-ho possible. “Aquest carril bici entre Barcelona i Esplugues és el primer i el més emblemàtic dels projectes que calen per tal que sigui possible anar d’un poble a l’altre amb bicicleta”, afirma Rossend Bosch, responsable de Projectes de Mobilitat Sostenible de l’AMB.

Un cop demostrat que un punt conflictiu com Barcelona i Esplugues han resolt la connexió del territori a peu i en bicicleta, hauria de ser més fàcil enllaçar la resta de municipis metropolitans, la majoria dels quals ja disposen d’infraestructura ciclista als carrers.