El veïnat de l’Eixample d’Horta està notant els efectes col·laterals que ha suposat la implantació de la superilla en els seus carrers. Les dades de mobilitat aportades per l’Ajuntament confirmen que pel carrer de Lloret de Mar, en el tram que va dels carrers de Salses a Eduard Toda, ara hi circulen uns 5.000 vehicles al dia, cinc vegades més que l’any 2018. Eduard Toda també ha passat de tenir 1.800 vehicles diaris a 2.800.

El canvi de sentit del carrer de Campoamor, vigent des de l’estiu del 2021, impedeix des d’aleshores travessar el barri de baix a dalt per connectar amb la ronda de Dalt, i provoca que els vehicles hagin de buscar trajectes alternatius per carrers secundaris. Segons explica Mari Àngels Bosch, que viu al carrer d’Eduard Toda, “aquests carrers han quedat ara malmesos per un volum de trànsit que no poden absorbir ni des del punt de vista ambiental ni acústic”.

La congestió es produeix sobretot en les hores d’entrada i sortida de les escoles. Un fet que obliga la Guàrdia Urbana a regular el trànsit a diversos encreuaments. Per Lourdes Comas, “no calia una superilla perquè aquests carrers ja estaven pacificats de per si. Ara, en canvi, han derivat els cotxes a una part on viu més gent i provoca més molèstia“.

Discordances entre Comuns i PSC

Els carrers més beneficiats per la superilla han estat els de Fulton, Horta i Feliu i Codina, que s’han convertit en zona per a vianants i que han vist una reducció considerable del pas de vehicles. Des del districte d’Horta-Guinardó reconeixen alguns desajustos des que s’ha implantat la superilla, però el conseller de BComú Víctor Valls considera que “les dades globals són bones, hem aconseguit que 3.000 vehicles menys al dia passin per dins el barri per anar a la ronda de Dalt i ara ho fan pel carrer de Tajo, que és el que volíem”.

La regidora d’Horta-Guinardó, Rosa Alarcón, del PSC, es mostra, en canvi, més crítica amb la situació actual i divergeix sobre el model de pacificació que proposa el seu soci de govern. “Cal revertir algunes actuacions que hem fet i repensar la mobilitat de tot plegat”, va manifestar al darrer consell de barri d’Horta. Es refereix, sobretot, a tornar el sentit de pujada al carrer de Campoamor, que és el que exigeixen molts veïns. BComú, però, no en vol sentir a parlar.

Superilla Horta carrer Campoamor

Properes actuacions de la superilla

A la darrera sessió de treball de la superilla, l’Ajuntament ha proposat diverses actuacions de pacificació a curt termini. Així, s’instal·laran 10 coixins berlinesos per reduir la velocitat que es repartiran pels carrers de Campoamor, Salses i Eduard Toda, i es millorarà la sincronització semafòrica al passeig de Valldaura en sentit Besòs. A mitjà termini també es preveu crear plataforma única al carrer de Lloret de Mar, entre els carrers de Carles Collet i Campoamor, i fer una cruïlla elevada al carrer de Salses amb Lloret de Mar.

També es té en compte la possibilitat de tallar el pas d’automòbils al carrer de Chapí entre els carrers de Feliu i Codina i Martí Alsina. La mesura serviria per reduir el trànsit intern de sortida cap a la ronda de Dalt i disminuiria en 1.000 vehicles diaris la densitat de circulació pel carrer de Lloret de Mar.

Des de fa uns dies, a més, hi ha instal·lats dos fitons per evitar el pas de vehicles al carrer de Carles Collet per sobre de Lloret de Mar. Una via que molts conductors utilitzaven contra direcció per fer drecera cap a l’avinguda de l’Estatut i que s’ha restringit a veïns i serveis.