El 2023, s’han disparat el nombre de ferits greus que anaven en patinet o bicicleta a Barcelona. Segons el balanç de la sinistralitat que ha presentat aquest dilluns al matí l’Ajuntament de Barcelona, el nombre ha augmentat “substancialment” respecte al 2022. La tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha explicat que hi ha hagut 26 víctimes greus que anaven en bicicleta —18 més que el 2022— i 11 que conduïen un patinet elèctric —sis més que l’any passat.

Segons Bonet, això s’explica pel “canvi de moure’ns durant la pandèmia” i, també, pel fet que ha canviat la manera de comptabilitzar les víctimes greus en accidents: ara se’n fa un seguiment més enllà de les 24 hores. Per això, Bonet ha remarcat la importància d’aprovar al més aviat possible l’ordenança de circulació. “És essencial que puguem tenir normativa per reduir la sinistralitat”.

20 víctimes mortals el 2023: els vianants, els més afectats

Durant el 2023 hi ha hagut 20 víctimes mortals d’accidents de trànsit a Barcelona i la majoria de víctimes, un 45 %, van ser vianants. Nou persones van perdre la vida en sinistres a la ciutat. Els motoristes són també un dels grups més vulnerables. L’any passat van morir vuit conductors de motocicletes —representen el 40 % de víctimes.

Pel que fa als conductors de vehicles de mobilitat personal —patinets elèctrics— són el 10 %, amb dues víctimes mortals. En darrer terme hi ha els conductors de vehicles. L’any passat hi va haver una víctima mortal d’aquest col·lectiu. Pel que fa als ferits, n’hi va haver un total de 8.753.

Menys accidents que el 2022

Ara bé, segons les dades de l’Ajuntament, el 2023 hi va haver un 5 % menys d’accidents a Barcelona respecte a l’any anterior. La Guàrdia Urbana va intervenir en gairebé 7.000 sinistres —6.857. D’aquests, 216 van ser accidents greus, un augment de més del 30 % respecte a l’any 2022.

El tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, ha destacat que malgrat “el balanç és més positiu que el 2022, l’objectiu és anar cap a l’objectiu de la sinistralitat zero”.