D'entrada podríem pensar que estem en un punt de control d'un aeroport, però no, aquesta és l'entrada per als passatgers de l'AVE a l'estació de Sants. A diferència del seu competidor més directe, l'avió, aquí els controls de seguretat no són tan estrictes i no cal arribar hores abans per embarcar. Ara fa un mes que el trajecte Barcelona-París es va inaugurar i l'han utilitzat unes 50.000 persones. Si la tendència es manté quedarà lluny del milió de passatgers projectats per al primer any. Peró qui utilitza el tren per arribar a París? D'entrada, els usuaris de tota la vida, com aquest empresari de Barcelona retirat. O aquesta família que passarà uns dies a la capital francesa i que s'han decidit per l'alta velocitat per fer feliç el Marcel. De Barcelona a Perpinyà en una hora i 20 minuts. Ara, en el tram de la frontera fins a Nîmes comença el via crucis. Més de dues hores per cobrir els mateixos 200 quilòmetres. Aquest és el punt feble del Barcelona-París i pot passar molt temps, es parla de 2030, fins que el Govern francés decideixi adaptar el sud del país a l'alta velocitat. Quan ho faci el viatge serà de quatre hores. Malgrat això poques coses són més romàntiques que viatjar en tren. Torna la velocitat, de Nimes fins a París: uns 700 quilòmetres, en dues hores. Després de més de sis hores de viatge, el TGV arriba puntual a la gare de Lyon. Segons els usuaris, viatjar en tren té un punt més tranquil i també més romàntic comparat amb l'avió. Això sí, una queixa principal, la freqüència de pas: només hi han dos combois que surten des de Barcelona cap a París, un que arriba a les quatre de la tarda i un altre que arriba a tres quarts de d'onze de la nit.

Des que fa un mes es van posar en marxa les dues connexions diàries directes en trens d’alta velocitat entre Barcelona i París, unes 12.000 persones han fet amb aquest mitjà els més de 1.000 quilòmetres que separen les capitals catalana i francesa. Però la línia també ha servit als 8.000 passatgers que han anat des de Barcelona fins a Perpinyà o als 7.000 que han arribat fins a Montpeller. Els 50.000 passatgers del primer mes de TAV directes entre Barcelona i París són la suma de tots aquests, viatjant en tots dos sentits.

No és d’estranyar que encara siguin minoria els que fan servir la connexió sencera de Barcelona a París o viceversa. De Barcelona a Perpinyà (194 km) s’arriba en una hora i 20 minuts. Però els següents 200 quilòmetres, fins a Nimes, es cobreixen en més de dues hores. Aquest és el punt feble del tren Barcelona-París i pot passar molt temps -es parla de 2030- fins que el Govern francès decideixi adaptar la xarxa ferroviària del sud del país a l’alta velocitat. Quan ho faci el viatge serà de quatre hores. Ara és de sis hores i 25 minuts. A partir de Nimes, els trens acceleren ostensiblement i fan els 700 quilòmetres fins a París en dues hores.

Els usuaris potencials de l’AVE-TGV entre Barcelona i París són els 80 milions de persones que es mouen entre les dues ciutats al llarg de l’any, la majoria en avió i també moltes per carretera. Ara mateix, als vagons del tren s’hi troben tant famílies que van a fer turisme a la capital francesa com professionals que s’hi desplacen per feina. Tots en valoren sobretot la comoditat de no haver desplaçar-se entre l’aeroport i el centre de les ciutats.

A més, abans de pujar al tren, els controls de seguretat no són tan estrictes com en agafar l’avió i, per tant, no cal arribar-hi hores abans d’embarcar. No s’ha de facturar l’equipatge i, un cop a dins, tampoc no és el mateix viatjar dins les reduïdes dimensions d’una butaca d’avió que fer-ho en un tren més ampli i sense cinturó de seguretat.

Segons els usuaris, viatjar en tren té un punt més tranquil i també més romàntic, comparat amb l’avió. Això sí, la queixa principal és la freqüència de pas: de moment només hi han dos combois al dia que surten des de Barcelona cap a París, un que arriba a les quatre de la tarda i un altre que entra a la Gare de Lyon a tres quarts de d’onze de la nit.

Els preus sí que són comparables als de l’avió. El bitllet més car del tren d’alta velocitat entre Barcelona i París costa uns 170 euros, però en classe turista i aprofitant tots els descomptes es pot agafar l’AVE o el TGV i arribar a París per menys de 60 euros. Això és, més o menys, el que pot costar un bitllet d’avió d’una aerolínia de baix cost si es compra amb temps i a bon preu.