La Guàrdia Urbana de Barcelona està fent formacions als responsables dels 9 bicibusos que hi ha actualment en marxa a Barcelona per tal de fer-ne comitives més autònomes i segures. Aquesta setmana n’han fet al grup de les Corts. Els participants, un grup de pares que lideren el bicibús al districte, han fet una ruta sense infants, acompanyats de cinc agents, i s’aturen en els punts més conflictius per repassar les dificultats del recorregut i les possibles solucions a les situacions complexes que poden comportar perill.

Una única unitat que circuli al ritme de l’infant més lent

David Vàzquez, sotsinspector de la Guàrdia Urbana a les Corts, explica a betevé les principals recomanacions. En primer lloc, el bicibús s’ha de plantejar com una única unitat de mobilitat : “Hem descobert que el bicibús ha de funcionar com un únic pilot i la velocitat que ha d’adoptar és la velocitat del més feble”. Afegeix com a exemple el cas de la Gran Via de Carles III, en què “un adult pot salvar amb facilitat el petit pendent que té, però no un infant, que de vegades fins i tot va amb una bicicleta sense pedals o amb patinet”.

Els agents expliquen als pares que “un nen té una conducció erràtica i fora de la normativa, perquè encara està aprenent”. Precisament per aquest motiu insisteixen en la importància de ser molt estrictes amb el compliment de les normes de circulació i els demanen que duguin el casc com a adults encara que no sigui obligatori.

Un adult per infant

Pel que fa al nombre de participants en la ruta, demanen que hi hagi un adult per infant, perquè “4 adults no poden gestionar 30 nens”. Durant la formació es desaconsella que el bicibús circuli pel carril bici, perquè pot entorpir el trànsit de vehicles que van a molta més velocitat i és més recomanable que ocupi un carril de la calçada.

Els pares participants d’aquesta experiència a les Corts s’hi mostren satisfets. “La formació aconseguirà un bicibús més segur per als nens i fer-nos més visibles al trànsit general”, explica Joan Caba, un dels organitzadors d’aquesta ruta al districte de les Corts. Gemma Ventura, una altra de les participants, també de l’Escola Anglesola, diu que “hem vist que nosaltres estem fent coses ben fetes i que en altres podem millorar”.

Armilles identificatives de color rosa

Al llarg del trajecte fan diverses aturades en què els agents expliquen als pares la importància d’anar ben identificats perquè es detecti que es mouen com un sol bloc. Recomanen les armilles roses perquè és un color que no fan servir altres serveis d’emergència i és ràpidament identificable. Tampoc no veuen malament que les bicicletes duguin banderoles que permeten veure un nen de poca alçada.