Des de fa un any, els viatgers dels ferrocarrils estan al punt de mira de la resta d'usuaris. Aquesta aplicació permet denunciar actituds incíviques als combois, com ara fer grafits o fumar a l'interior dels vagons. Durant el primer any a través de l'aplicació s'han fet 2.996 alertes, és a dir, una mitjana d'unes 8 cada dia. El 80% es concentren a la línia que connecta Barcelona amb el Vallès. Un de cada sis usuaris que envia alertes amb el mòbil ho fa per queixar-se dels seients bruts. La música alta és el segon tema de denúncia, seguit de les persones que no porten bitllet. ENRIC MARIMON "Es coixeja molt amb el respecte als vagons, els peus als seients. Tot i que està anunciat que no se segui a terra i la gent saltant per sobre i colant-se". Un cop rebudes les alertes per part dels viatgers, des del centre de control dels Ferrocarils emeten un avís per megafonia per advertir als infractors. Si no canvien d'actitud, es pot arribar a multar als usuaris, tot i que és una opció que es produeix molt rarament. Durant aquest primer any l'aplicació de denúncies ha tingut unes 85.000 descàrregues, tot i que a peu de via, la majoria no n'han sentit a parlar. CARLOTA PALMA "No, nunca" MARC SOLER "No, ni idea, ni idea." Però entre els que no la coneixen, reticències per fer-la servir... "No, no, què va, perquè jo també poso els peus a sobre." Haurà d'estar alerta. Si es posa així de còmode, els companys de viatge el poden caçar.

En el primer any de funcionament de l’alerta d’incivisme de l’aplicació dels FGC s’han registrat 2.996 denúncies. El 78,14% de les quals s’han fet al llarg del recorregut de la línia del Vallès, 2.341. Les 655 restants s’han emès des dels combois de la línia Llobregat-Anoia. De mitjana, cada dia s’han rebut vuit avisos. En el 56% dels casos, la companyia ha actuat per resoldre el problema.

Què denuncien els passatgers?

La majoria d’alertes, el 32%, no corresponen a les categories preestablertes que ofereix l’aplicació sinó que els passatgers han triat l’opció de descriure la conducta incívica. Pel que fa a resta de denúncies, un 15% feia referència a seients bruts als vagons. Els segueixen amb un 12% les queixes pels usuaris que escolten música amb el volum molt alt. Per darrere (11%), hi ha els avisos per la presència de viatgers que no han pagat el títol de transport.

Les categories que fan referència a l’estat dels combois representen un percentatge baix de les alertes: brutícia, 5%; grafits, 3%; i vidres ratllats, 1%.

Una aplicació que va néixer amb polèmica

El servei de l’alerta d’incivisme es va incorporar a l’aplicació oficial dels FGC a finals de juliol de 2012. Fins llavors, els usuaris només podien consultar a través del mòbil els horaris, recorreguts i estat del servei. Inicialment, existia una categoria més que permetia denunciar la presència de captaires als vagons. Pocs dies després que el servei estigués disponible, moltes veus van sortir en contra d’aquesta opció. Fins i tot, es va engegar una campanya a Internet per demanar la retirada de l’aplicació. La petició va aconseguir prop de 54.000 signatures. Un mes després d’entrar en funcionament, FGC va suprimir l’alerta per captaires.