ampliació tramvia Diagonal Barcelona

Ja falta ben poc per estrenar l’ampliació del tramvia a l’avinguda Diagonal entre les Glòries i Verdaguer el 9 de novembre. A continuació, t’expliquem tot el que necessites saber sobre aquesta ampliació, incloent-hi el recorregut, les parades noves, els horaris i quin serà el futur d’aquest transport.

Recorregut de l’ampliació del tramvia

El nou tram de tramvia té una longitud de prop de dos quilòmetres, que connecten la plaça de les Glòries Catalanes amb Verdaguer, al carrer de Girona. Es calcula que es cobrirà aquest recorregut en set minuts. En total s’han guanyat tres parades.

Segons l’Ajuntament, s’estima que el nou tram del tramvia donarà servei a 24.000 usuaris al dia i eliminarà uns 2.000 cotxes del tram central de l’avinguda Diagonal.

Quines parades té parades el nou tram del tramvia?

L’ampliació del tramvia té tres estacions noves:

  • La Monumental: entre els carrers de Padilla i Lepant
  • Sicília: entre els carrers de Sicília i Nàpols
  • Verdaguer: entre els carrers de Bailèn i Girona

A les Glòries, on s’inicia el recorregut nou, també s’ha canviat la ubicació de la parada, ara just davant del Disseny Hub Barcelona, que s’ha convertit en un intercanviador de tramvia, bus i metro.

Canvis en les línies del tramvia

Amb l’ampliació del tramvia, les línies T4, T5 i T6 del TRAM han canviat de recorregut. El nou tram de les Glòries a Verdaguer el farà la línia T4, que ja no circula cap a la Ciutadella. Aquest tros el passen a cobrir la T5 i la T6, que han allargat el recorregut per la Meridiana i han guanyat quatre parades més de forma permanent: L’Auditori – Teatre Nacional, Marina, Wellington i Ciutadella – la Vila Olímpica.

mapa línies tramvia Barcelona

Horaris del tramvia

Els combois circularan pel nou tram en l’horari següent:

  • de dilluns a dijous, de 5 a 0 h
  • divendres, dissabtes i vigílies de festiu, de 5 a 2 h
  • diumenges: de 5 a 0 h

Canvis semafòrics i de senyalització

L’arribada del tramvia a la Diagonal ha comportat també ajustos semafòrics i de senyalització. Per exemple, al tram entre els carrers de Los Castillejos i de Bailèn s’han ajustat els cicles dels semàfors en 27 cruïlles i a la plaça de les Glòries s’hi han instal·lat 10 passos de vianants amb semàfors.

ampliacio tramvia Diagonal Barcelona

Catenària soterrada, un sistema innovador

Aquest nou tram del tramvia funciona amb la catenària soterrada en lloc de la tradicional, que és aèria. És un sistema pioner a tot l’estat que s’ha anat provant durant tot l’estiu. Aquest sistema d’alimentació per terra ha permès integrar el tramvia sense grans cablejats. Els vehicles de motor, les bicicletes i les persones poden trepitjar aquest sistema, però ningú no ha de patir perquè no passa el corrent.

El canvi d’alimentació es fa a les Glòries, ja que a la resta de trams existents del tramvia els combois continuen alimentant-se amb catenàries aèries, és a dir, amb cables. És la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.

La connexió del tramvia, un projecte que ve de lluny

La línia T3 del Trambaix va entrar en funcionament ara fa dues dècades, el 3 d’abril del 2004. Un mes després, el maig del 2004, va entrar en circulació la línia T4 del Trambesòs, des de la Ciutadella – la Vila Olímpica fins a l’estació de Sant Adrià. Veïns i associacions de transport públic han reclamat des d’aleshores que es posés fil a l’agulla per connectar els dos trams per la Diagonal i donar continuïtat als recorreguts.

Més tard, l’any 2010, amb Jordi Hereu com a alcalde, es va convocar una consulta per votar sobre la reforma de l’avinguda Diagonal. Va guanyar el “no” i això va refredar el projecte. Després del mandat de Xavier Trias, va ser l’alcaldessa, Ada Colau, qui va recuperar la proposta, però no es va aprovar fins al seu segon mandat. El 2021 la Generalitat va aprovar una primera partida per iniciar els treballs, que van començar el 7 de març del 2022.

Les obres per construir aquesta infraestructura van arrencar fa dos anys i mig, tot i que les obres a l’avinguda Diagonal van començar dos anys abans amb les obres per ampliar el col·lector d’aigua de pluja. Aquesta actuació va permetre augmentar un 70 % la capacitat de desguàs, de manera que s’ha reduït el risc d’inundació en cas de pluja.

I ara, què? Quan arribarà el tramvia fins a Francesc Macià?

Més enllà de Verdaguer, l’Ajuntament creu que les obres de connexió per la Diagonal podrien començar l’estiu del 2025. La previsió és que durin uns 40 mesos i que el recorregut fins a Francesc Macià pugui estar enllestit a finals del 2028, sempre condicionat al fet que s’aprovi el pressupost municipal per al 2025.

Comparteix a: