És l'aspecte que tenien els trens de la sèrie 100, l'any 1926, quan van fer el viatge inaugural del conegut com a Metro Transversal, la Línia 1 actual, la vermella. Per commemorar els 90 anys de l'efemèride s'ha volgut disfressar aquest metro modern amb vinils i dins es pot veure una exposició fotogràfica per conèixer la història d'una de les primeres línies de metro de la ciutat. MERCEDES VIDAL, presidenta de TMB "La veritat és que l'aspecte exterior està molt ben aconseguit la pinta d'aquest metro és molt similar a la que tenien els vagons originals i això també ajuda a extendre aquesta commemoració i aquest paper del transport públic en la conformació de la nostra i la forma de la nostra ciutat." Fins al desembre el retrometro ens permetrà fer aquest viatge nostàlgic. Només cal una mica de sort per coincidir a l'andana amb aquest comboi de la línia vermella. A l'estació d'Universitat, amb més calma, també hi ha una exposició amb imatges d'aquest metro nonagenari.

A banda de la reproducció de l’interior dels trens de la sèrie 100, a les mateixes finestres dels vagons hi ha fotografies del Metro Transversal i a l’estació d’Universitat també es pot veure una exposició fotogràfica sobre aquest metro nonagenari. El viatge nostàlgic el podran fer tots els barcelonins fins al mes de desembre, ja que el metro decorat serà un metro més de l’L1.

En aquest viatge inaugural hi han estat presents la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, el conseller delegat, Enric Cañas, i el director general de l’empresa CAF, una de les constructores d’alguns metros de la ciutat i els patrocinadors d’aquest viatge en el temps.

La història del Metro Transversal està plena d’anècdotes. Va ser la primera línia de metro a projectar-se a Barcelona, però va ser la segona a inaugurar-se. Aquest honor va recaure en el Gran Metropolità de Barcelona, l’any 1924, l’L3 actual, i que cobria el trajecte entre les estacions de Lesseps i la de Plaça de Catalunya. El Transversal ho va fer l’any 1926 amb inici a la parada de la Bordeta fins a Plaça de Catalunya.

L’estació de la Bordeta, ja desapareguda, era de les poques que es trobaven descobertes i va ser substituïda per la de Santa Eulàlia. Els trens de la sèrie 100 van ostentar el rècord de ser els més grans del món fins a mitjan anys 60. A més l’L1 actual és l’única que encara conserva la via d’ample ibèric antic, cosa que causa força problemes de mobilitat quan es concentra un gran nombre d’usuaris a la línia com es va poder veure en les darreres convocatòries de vaga a l’estació de la Sagrera.