El 27 de juny del 1872 va entrar en servei el primer tramvia de Barcelona. Es tractava d’un vehicle de tracció animal que anava tirat per quatre cavalls i feia un trajecte que unia les Drassanes amb Gràcia.

El primer tramvia barceloní, fa 150 anys, va connectar la ciutat de Barcelona amb la vila independent de Gràcia: en concret, el recorregut anava des de les Drassanes, pujava per la Rambla, el passeig de Gràcia i el carrer Gran o Major de Gràcia fins s arribar als Josepets, a la plaça de Lesseps actual, on hi havia la terminal.

Drassanes-la Barceloneta, una línia amb molt trànsit

L’any 1864 es van començar a presentar els primers projectes de tramvia a l’Ajuntament de Barcelona, però no va ser fins a l’any 1872 que es va posar en marxa la primera línia, promoguda per Aleix Soujol i Eduard Biada.

Tot i aconseguir la concessió, Soujol i Biada van traspassar l’explotació del tramvia a la companyia anglesa Barcelona Tramways Company Limited, que no va trigar a construir una variant d’aquesta línia, un trajecte entre les Drassanes i la Barceloneta, amb parada al pla de Palau. Aquest itinerari va significar tenir una línia marítima amb gran trànsit de passatgers i mercaderies.

Tramvies circulant per la plaça de Catalunya a finals de la dècada del 1880. En primer terme, un tramvia jardinera de tracció animal | Fundació TMB

Vehicles amb imperial, 36 seients, cavalls i fuet

El primer tramvia estava format per 10 vehicles amb imperial, importats de la Gran Bretanya i construïts per l’empresa Geo Starbruck & Co. Disposaven de 36 seients, dels quals 18 estaven situats a la part inferior coberta del vehicle i 18 més, a la superior, que s’anomenava imperial, a la qual s’accedia per una escaleta semicircular de ferro. En aquella època, la utilització de l’escala estava prohibida a les dones. La tracció dels cotxes es feia a través de tres o quatre cavalls per fer front a les pujades. Per frenar, els cotxers accionaven un fre de manubri i per accelerar, el fuet.

Els primers tramvies van tenir una dura competència amb els òmnibus i les tartanes tradicionals, ja que tenien unes tarifes més econòmiques: menys de la meitat pel mateix trajecte que les del tramvia. Aquesta diferència de preu va fer que el tramvia l’utilitzés sobretot la burgesia barcelonina.

De la tracció animal a l’elèctrica

Després de la primera línia, en van aparèixer altres que tenien com a destinació el centre de la ciutat: la de la Barceloneta, la de Sant Andreu, la de Sants i la del Poblenou.

El 1877 va entrar en servei el primer tramvia de vapor, que des del carrer de Trafalgar conduïa cap al Clot i Sant Andreu, un trajecte llarg que ja no es podia fer amb tracció animal.

La tracció elèctrica no va arribar a Barcelona fins al 1899. La primera línia a reconvertir-se va ser la de circumval·lació, que resseguia l’antic recinte emmurallat de la ciutat. La reconversió elèctrica de la xarxa de tramvies es va completar l’any 1907.

Janet Sanz recorda els 150 anys del tramvia: “Avui, torna a ser una infraestructura clau”

La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha recordat aquesta efemèride i ha destacat com després de 150 anys el tramvia torna a ser “una infraestructura clau”.