contaminacio port barcelona

(EFE/Redacció) El Port de Barcelona aprovarà una ordenança que li permetrà sancionar vaixells que contaminin en excés, tant pel que fa a les aigües com a l’atmosfera, cosa que és una iniciativa “pionera” a la Mediterrània. Així ho ha explicat a l’agència EFE el president d’aquest organisme, Lluís Salvadó. “L’objectiu és incrementar els nivells d’exigència en el respecte al medi ambient“, ha assenyalat Salvadó amb relació a una ordenança que el Port prepara “des de fa temps”, en coordinació amb diverses administracions, i que preveu que s’aprovi després de l’estiu.

Segons el president del Port, fins ara l’autoritat portuària no ha disposat d'”eines per sancionar” comportaments inadequats i, si bé la finalitat d’aquesta nova normativa no serà recaptatòria, ha admès que “disposar de mesures impositives sempre hi ajuda“.

“Mitjans visuals” per vigilar embarcacions

Un altre element innovador d’aquesta ordenança és que amb l’ajut de “mitjans visuals” es podrà vigilar les embarcacions mentre estan en plena operativa, a diferència del que passa fins ara, que els vaixells s’inspeccionen de manera presencial només quan estan aturats, cosa que permet a alguns intentar esquivar les regles.

“Com es pot sancionar algú que ho està fent malament? Doncs ja hi ha un port que fa una aproximació a partir de mitjans visuals“, afirma Salvadó, que fa referència a aquesta infraestructura (sense concretar quina és, més enllà d’indicar que és asiàtica) com a inspiració per a l’ordenança del Port de la capital catalana.

Confia que no calgui sancionar ningú

Amb tot, es mostra confiat que amb la sola aprovació de la nova norma n’hi hagi prou, de manera que no calgui arribar a imposar cap sanció: “La millor manera de no aplicar-la és que la comunitat portuària sigui conscient que el Port de Barcelona ho pot fer”. En qualsevol cas, recorda que els vaixells més contaminants no solen ser creuers, amb una flota més aviat moderna, sinó una altra classe de vaixells, com ara petroliers o granelers, habitualment més antics i que es van construir amb normatives diferents de les actuals.

De fet, el Port indica que el 80 % dels creuers que arriben a la ciutat no carreguen aigua perquè tenen dessalinitzadores que generen la que necessiten durant tot l’itinerari.