El Port de Barcelona es compromet a “reduir fins al 2030 el 50 % de les emissions de CO2 mitjançant un pla d’electrificació dels molls“. Ho ha explicat aquest divendres la presidenta de la infraestructura, Mercè Conesa, durant la 1a Cimera Catalana d’Acció Climàtica, en què ha detallat que “ha demanat a l’Estat que en la propera planificació elèctrica prevegi una reserva d’energia [per a la creació d’una línia d’alta tensió] que arribi al port i la podem gestionar per fer arribar el subministrament als molls”.
Segons ha concretat Conesa, aquesta electrificació permetrà que “un cop els vaixells arribin a les instal·lacions del port es podran connectar a la xarxa elèctrica, i mentre hi estiguin amarrats, no emetran emissions contaminants”. Així, Conesa ha explicat que la xarxa elèctrica interna del port s’hauria de començar a desplegar aquest 2020, amb la condició que “arribarà primer als molls més propers a la ciutat“.
Dades per a la polèmica
La presidenta del Port de Barcelona ha recalcat que el port suposa el 7,6 % de les emissions de la ciutat, però també ha sol·licitat que, per deixar enrere debats sobre xifres d’emissions, “es mesuri exactament quina és l’empremta” de la infraestructura. Aquesta setmana el port ha acusat el govern municipal de manipular les dades sobre emissions de gasos contaminants. Així, ha recalcat que cal “acotar bé les emissions de la infraestructura i treballar per consensuar objectius assolibles des de l’incentiu i no des de la penalització“.
En aquest sentit, ha defensat que “si atribuïm al Port de Barcelona les emissions de tota la cadena [en un recorregut marítim], podrem incidir-hi poc [en la limitació d’emissions] perquè només podem actuar en allò que passa dins del port”, ha assenyalat.
Per la seva banda, la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Janet Sanz, ha aprofitat el mateix escenari per tornar a assenyalar el port i l’aeroport de Barcelona com a infraestructures responsables d’una gran quantitat d’emissions. I ha reiterat que cal una fiscalització que penalitzi aquestes emissions com, per exemple, un impost específic per als grans vaixells com els creuers.
Segons el Port de Barcelona, les emissions directes i indirectes de CO2 de l’activitat portuària representen unes 315.000 tones anuals, mentre que l’Ajuntament les va xifrar en més de 5,3 milions de tones l’any.