La Unesco demana que els currículums escolars s’ampliïn i aprofundeixin en el coneixement dels oceans i la conservació marina. És el que ha demanat en declaracions a betevé Esteban Gottfried, de la comissió oceanogràfica intergovernamental de la Unesco, que ha fet una crida a les escoles de Barcelona perquè se sumin a la Xarxa d’Escoles Blaves que ja treballen per sensibilitzar els infants en aquesta qüestió.

Els centres adherits tenen una part de continguts educatius específics facilitats per la Unesco, en què s’aborden els oceans des de diferents disciplines com la biologia o la geografia, però també la literatura i la filosofia.

Oceans

Currículum acreditat per la Unesco

La Unesco, entitat organitzadora del Decenni dels Oceans, detalla que les escoles i instituts que vulguin sumar-s’hi tindran també materials propis i una acreditació específica. A més a més, tindran l’oportunitat de fer sortides al mar i experiències pròpies perquè l’alumnat pugui aprofundir en el coneixement de la biodiversitats dels oceans.

Ser membre d’una societat marítima

També ha parlat de reptes Sergi Tudela, doctor en biologia i director General de Política Marítima i Pesca Sostenible. Tudela ha assegurat a betevé que la voluntat de la conferència és crear una relació diferent amb el mar i ha defensat que a poc a poc ja es duen a terme. Tudela ha especificat que el repte actual que tenen és que els ciutadans se sentin membres d’una societat marítima: “Ens quedem només amb els banys a la platja”. Diu que unes de les claus per preservar els oceans és la cogestió de diferents agents, com administracions, ONG, empreses i entitats.

Reclamen passar de les paraules als fets

Durant la sessió de clausura de la Conferència del Decenni dels Oceans d’aquest divendres, els ponents han parlat novament de la necessitat que tots els actors -científics, societat i administracions- treballin de manera conjunta per assolir el full de ruta amb els 10 reptes que marca la UNESCO de cara al 2030, per protegir i preservar els mars i els oceans.

L’organització també ha reivindicat que, després de la feina feta aquests dies a Barcelona “més important que enviar missatges és passar a l’acció“. Una declaració d’intencions per part del sotsdirector general Unesco i responsable de la Comissió Oceanogràfica Intergovernamental, Vidar Hegelsen, sobre la necessitat de definir quins recursos i quines infraestructures es necessiten per poder fer realitat els canvis que es volen dur a terme.