Fer el trajecte Barcelona-Madrid en avió o en tren té moltes diferències. Més enllà del punt de partida i destí, la durada del trajecte i el preu dels bitllets, hi ha un altre factor que també allunya un model de transport de l’altre. El vol entre les dues ciutats deixa una petjada al medi ambient 18 vegades més contaminant que el tren d’alta velocitat. Una xifra que encara destaca més si tenim en compte que un 20 % dels vols que s’han enlairat de l’aeroport del Prat durant el juny feien aquest trajecte.
Els comptes s’han explicat aquest dissabte en el marc de la conferència ‘Decreixement de l’aviació’, que s’ha celebrat a Can Batlló amb la presència de diversos experts en medi ambient i aviació. La contaminació de l’aviació preocupa els col·lectius i les entitats ecologistes d’arreu d’Europa i el món, que busquen estratègies per fer disminuir la petjada dels vols en el medi ambient. Una de les propostes més destacades és la de prohibir els viatges curts en avió, com és el cas del vol Barcelona-Madrid. Els experts asseguren que els problemes derivats del turisme massiu podrien empitjorar si s’executa l’expansió planificada a l’aeroport, connectat amb el de Girona.
Revertir el canvi climàtic
La Unió Europea vol reduir les emissions de CO2 en un 80-95 % respecte als nivells dels anys 90 de cara al 2050. L’estratègia inclou una implicació de tots els estats membres a través de mesures com la promoció d’energies renovables però que no tenen en compte el sector aeri. Només a Europa, l’aviació contribueix en un 13 % en l’emissió de gasos contaminants. Els experts consideren que, si no es posen en marxa mesures urgents, aquesta fita no s’assolirà.
L’aeroport, amb xifres de rècord
L’Aeroport de Barcelona-el Prat va batre rècords d’operacions diàries durant el mes de juny i també de passatgers transportats en un sol dia. Va ser el 28 de juny, amb 1.513 vols i 186.140 viatgers. De fet, en sis mesos, han passat per les instal·lacions aeroportuàries més de 18 milions de passatgers internacionals i uns 6,7 milions de la resta de l’estat.