Fer pedagogia del cinema fent cine és l’objectiu del projecte Cinema en curs, que ja fa 16 anys que es realitza a diferents centres docents catalans, en aquest curs, en una vintena. Laia Colell, membre de l’entitat A Bao A Qu, qui promou aquest projecte i també dona suport el projecte En Residència, ha dit que perceben l’audiovisual com a motor de transformació a molts nivells.
Els nois i noies expliquen, quan acaben el curs, que ara miren el seu entorn a través d’uns altres ulls, i això passa per mirar el món amb ulls de cineasta.
Jordi Morató, cineasta i participant de fa anys en el projecte Cinema en curs, explica que malgrat que les generacions amb qui col·labora en el projecte cada cop són més nadiues digitals, no ho saben tot de l’audiovisual i, de fet, comencen a parlar-ne des de zero fins a arribar a realitzar una peça audiovisual.
Basat en fets reals
El curtmetratge que ha preparat enguany l’alumnat de l’Institut Escola Trinitat Nova està basat en fets reals: una noia armenia arriba a mig curs a un institut. Li costa fer amics perquè no parla ni castellà ni català però, a poc a poc, va fent-se el seu lloc. “Com que gairebé tots havíem canviat d’escola alguna vegada, havíem pensat a parlar en aquest canvi d’escola, i de país” per convertir-lo en l’argument del seu film, han explicat dues alumnes.
La classe es va alternant els papers en cada presa: qui ara fa de tècnic de so després serà càmera, foto fixa, productor… perquè tothom pugui fer de tot. “M’han ensenyat molt, els alumnes”, reconeix Morató, ja que “a través de la seva mirada de sobte és com tornar a la mirada més fresca, menys connotada”, admet.