El Teatre Romea ha aixecat el teló d’un nou festival: el Barcelona Rossini Opera Festival (BROF), que té lloc del 8 al 20 de juny. Dedicat íntegrament a l’obra del compositor italià, és una iniciativa de l’Òpera de Cambra de Barcelona, que des del 2015 programa una breu temporada al Teatre de Sarrià. S’havia de celebrar fa un any, però la pandèmia ho va impedir.

Dos títols operístics, un recital, una conferència, un col·loqui i un taller conformen el programa. Els seus impulsors són Raúl Giménez i Assunto Nesse, creadors de l’Acadèmia de Música Concertante i d’Òpera de Cambra de Barcelona. “Totes les ciutats amb tradició operística tenen un segon teatre per a òperes de cambra. Perquè Barcelona, no?”, etziba Nesse, director musical de l’Òpera de Cambra de Barcelona.

Rossini, protagonista d’un festival

El BROF no és el primer festival dedicat íntegrament a Gioacchino Rossini. “N’hi ha un a Itàlia i un altre a Alemanya. Estem agermanats amb tots dos”, explica Nese. Compositor prolífic i pilar del “belcantismo” (amb Bellini i Donizzeti), Rossini és autor d’una quarantena d’òperes. El festival en du a escena dues: ‘La occasione fa il ladro’ i ‘La scala di seta’, ambdues del 1812, quan Rossini tenia 20 anys.

“Rossini va fer moltes òperes de cambra, pensades per a teatres com el Romea, petits, no per a grans recintes com el Liceu”, afirma Nese. El Romea, per cert, destapa per a l’ocasió el seu fossar per a orquestra, no utilitzat en els darrers 20 anys. Anna Ponces és la directora escènica de les dues farses de Rossini que es representen ‘L’occasione…(10,12 i 13 de juny) i ‘La sacala…’ (17, 19 i 20 de juny).