Sabies que sota la Rambla hi havia una estació fantasma del metro de Barcelona? Es tracta de l’estació de Ferran, que des dels anys 40 va formar part de la Línia I del suburbà (la qual després va passar-se a dir-se Línia III, ara l’L3 actual). En aquest cas, a diferència de l’estació de Gaudí, va arribar a funcionar, si bé va tenir una vida més aviat curta: dues dècades després, ja va quedar inservible. T’expliquem la —breu— història de Ferran.
L’estació de Ferran, en funcionament dues dècades
Per conèixer la història de l’antiga estació de Ferran cal remuntar-se al 26 de novembre del 1945, fa gairebé 80 anys. Aleshores, van començar les obres per construir aquesta nova infraestructura del metro de Barcelona entre el carrer de Ferran i el pla de la Boqueria, amb l’objectiu d’ampliar l’aleshores línia I, tal com explica Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). La línia Lesseps-Liceu va ser la primera que va engegar del metro de Barcelona.
Els treballs es van allargar durant mesos fins que el 15 d’abril del 1946, menys d’un any després, va començar a funcionar l’estació “amb molta discreció i sense cap acte públic d’inauguració”, recull TMB. Ferran va esdevenir una estació terminal, amb una sola via i una andana de 61 metres. Disposava d’un únic vestíbul i l’accés al suburbà està situat a la confluència de la Rambla amb el carrer de Ferran.
Les fotografies de l’època permeten descriure com era l’andana de l’estació. Tenia dos bancs llargs de fusta, amb el blanc predominant a les parets i un paviment cobert amb les mateixes lloses de les voreres dels carrers de Barcelona.
Per què va deixar de funcionar?
La prolongació de la primera línia del metro va suposar l’origen de l’estació però, tal com explica TMB, una altra prolongació va suposar el fi de l’antiga Ferran. Va ser el 1968, només 22 anys després. Aleshores, van fusionar-se el Gran Metropolità i el Ferrocarril Transversal. També es va municipalitzar el servei a principis dels anys 60. Tot plegat va portar a renovar i ampliar el tram del Gran Metro, ja rebatejat com a línia III, perquè ni els túnels ni les estacions quedessin desfasats.
Un dels plats forts de la transformació de la línia va consistir a allargar la línia fins al final de la Rambla, amb la nova estació de Drassanes, la qual va començar a funcionar el 14 de desembre del 1968, poc després del tancament de la ja fantasma estació de Ferran: es considerava que totes dues se solapaven.