Aquesta esplanada de 24 hectàrees es pavimentarà amb un asfalt pioner a Espanya. Es tracta d'una solució més resistent que, alhora, redueix les despeses de manteniment. La composició de l'asfalt també permet adaptar-se a les necessitats de cada zona. L'àrea on descansen els contenidors no requereix la mateixa adherència i resistència al desgast que el terreny per on passen les grues i els camions. XAVIER SOUCHEIRON, conseller delegat de TCB "Apostem per la innovació i el desenvolupament que ens ajudi a fer les nostres terminals més productives, més econòmiques i que els costos generals d'explotació siguin més reduïts." La Terminal de Contenidors de Barcelona està situada al Moll Sud del port i amb l'ampliació que està ultimant n'augmentarà un 50% la capacitat. El projecte també inclou perllongar el moll d'atracada per donar cabuda a bucs de grans dimensions com aquest, que triplica la longitud d'un camp de futbol. El projecte de modernització també s'aplica als accessos viaris amb la instal·lació de portes automàtiques. PATRÍCIA ÁLVAREZ "Aquestes estructures que hi ha al meu darrere són les futures portes automàtiques que permetran agilitzar el trànsit de mercaderies. Actualment, l'accés de camions al port funciona com un peatge manual i, amb aquestes portes automàtiques, l'accés funcionarà com un teletac." A finals de 2013, tant aquestes portes com l'esplanada i el moll estaran enllestits.

La Terminal de Contenidors de Barcelona (TCB) és la primera terminal portuària espanyola a utilitzar l’SMA (stone mastic asphalt). Un grup de treball format per enginyers han dissenyat aquest paviment, que té més resistència a les fissures i les deformacions. N’hi ha per a això i per a molt més si tenim en compte el pes elevat al qual està sotmès el ferm d’una terminal de contenidors. La pavimentació ja s’ha començat a executar en una part de l’esplanada de 24 hectàrees que conforma l’ampliació d’aquesta terminal. A banda de la resistència i la reducció de les despeses en manteniment, la innovació recau que l’asfalt s’adapta a les necessitats del terreny. “Una terminal de contenidors té diverses zones que requereixen diferents tipus de paviment com, per exemple, un ferm amb bona adherència pel pas de les màquines i un altre que suporti la càrrega estàtica dels contenidors amuntegats”, relata Carlos Larrañaga, director general de TCB.

Paral·lelament, el projecte d’ampliació de la terminal inclou la prolongació de la línia d’atracada en 150 metres, que permetrà encabir-hi bucs de grans dimensions. Un tercer pas és la modernització dels accessos per carretera amb portes automàtiques que permetran que el trànsit de mercaderies a la terminal sigui més fluid i ràpid.

Una terminal ferroviària més llarga i adaptada a l’ample internacional

Aquestes tres fases estaran enllestides a finals de 2013, però el projecte culminarà a mitjan 2014, quan totes les vies de la terminal ferroviària de TCB s’adaptin a l’ample ibèric i l’internacional. Actualment hi ha dues vies adaptades però, quan acabin els treballs, en sumaran sis. A més, la longitud de les vies s’allargarà i passarà de 450 a 750 metres.

TCB gestionarà la nova terminal del port de Guatemala

El grup TCB no només gestiona la terminal barcelonina. Aquesta setmana ha sumat un nou projecte d’expansió assumint la gestió marítima de mercaderies del Port Queztal de Guatemala. La companyia invertirà 250 milions de dòlars per renovar la infraestructura. “Aquests projectes ens permeten diversificar-nos geogràficament i aplicar els nostres processos d’innovació en països que ho necessiten”, explica Xavier Soucheiron, conseller delegat de TCB.