L’Abdel és un dels treballadors del restaurant turc Aromas de Istanbul, situat al capdamunt de la Rambla. Es dedica a convidar els clients a entrar a l’establiment. Assegura que des de l’atemptat del 17 d’agost li costa molt més fer que la gent hi entri. “Ha baixat bastant, si ho comprarem amb altres anys, sembla que sigui octubre o temporada baixa“, assegura el cambrer. Molts comerciants afirmen que també han notat pèrdues.

Aquests resultats s’han analitzat en la reunió d’agents econòmics del comerç i el turisme de la ciutat. Hi han participat el tinent d’alcalde d’Empresa, Jaume Collboni, i els regidors de Comerç i Turisme, Montserrat Ballarín i Agustí Colom, de part de l’Ajuntament, i representants de Turisme de Barcelona, el Gremi d’Hotels, l’Associació Catalana d’Agències de Viatges, l’Associació de Grans Empreses de Distribució, Apartur, la Cambra de Comerç, el Gremi de Restauració, Barcelona Oberta, PIMEC, Barcelona Global i Fira de Barcelona, entre d’altres.

Tots plegats han volgut llançar un missatge de normalitat que asseguren que es viu al sector, i de fet Collboni ha explicat que “per molt increïble que sembli, els fets ocorreguts no han afectat les reserves turístiques, ni les fires ni els esdeveniments a la ciutat. “Això és una mostra del compromís dels agents econòmics de la ciutat i dels visitants”, ha dit el tinent d’alcalde. El sector parla de “zero cancel·lacions”, però expliquen que els ciutadans que omplen el centre de la ciutat aquests dies “ho fan per mostrar el seu condol, però no pas per comprar o anar a menjar.”

Tres informes de seguiment

Collboni, que ha parlat en nom de tot el sector, ha assegurat que encara és molt d’hora per donar xifres exactes, i ha anunciat que l’Observatori del Turisme serà l’encarregat de recopilar dades per realitzar tres informes de seguiment de l’impacte econòmic dels atemptats 30, 60 i 90 dies després. A partir d’aquí, l’Ajuntament i els agents del sector decidiran si s’han de prendre mesures.