Poder per al ciutadà. Compartir és viure. Són alguns dels ideals en què es basa l'economia col·laborativa. Formen un mural amb el qual els participants del Ouishare Fest volen reivindicar un model que consideren més eficient, transparent i just. La premissa de l'economia col·laborativa és simple. Jo, com a particular, posseeixo o conec quelcom que pot interessar a altres particulars i ho ofereixo, normalment a canvi de diners, mitjançant una plataforma. LUCÍA HERNÁNDEZ, responsable del Ouishare Fest Barcelona "En aquest sistema el ciutadà s'adona que a través dels seus coneixements, del seu temps o de les seves propietats, pot obtenir ingressos que li poden venir de diverses vies." Per exemple, la plataforma Social Car permet als usuaris posar a lloguer cotxes particulars, al preu que cadascú consideri oportú. Perquè això sigui possible els avenços tecnològics hi han tingut un paper determinant. I la crisi econòmica ha contribuït al seu èxit. ALEXANDRA RAMIO, Social Car "Potser és el que ens ha facilitat obrir la ment, obrir les mires i poder pensar que hi ha altres solucions que no són les convencionals i que es pot accedir a l'ús dels béns sense la necessitat d'haver-los de comprar." Però no tot es basa en la compravenda de béns i serveis. En l'economia col·laborativa també hi ha lloc per a intercanvis d'interessos. Doctoralia, per exemple, és un cercador de metges que responen dubtes a distància a canvi de les valoracions dels usuaris. FREDERIC LLORDACS, Doctoralia "Hi ha un guany evident. D'una banda el pacient resol uns dubtes que té. I el metge adquireix una identitat dins d'Internet, una identitat definida, que en el sector mèdic no és tan fàcil." L'auge de l'economia col·laborativa va fer néixer el Ouishare Fest, que, per primer cop, s'ha dut a terme a Barcelona. Aquí es debaten els reptes que tenen per davant. El més preocupant: la regulació a què s'enfronten algunes de les plataformes, com ara Airbnb, que fins ara vivien en una situació d'alegalitat.

La premissa de l’economia col·laborativa és simple. Jo, com a particular, posseeixo o conec quelcom que pot interessar a altres particulars i ho ofereixo, normalment a canvi de diners, mitjançant una plataforma. En són exemples ben coneguts plataformes com Airbnb, Wallapop o Mangopay, però n’hi ha moltes més i el sector i l’interès dels usuaris és cada vegada més gran. “És un  sistema en què el ciutadà, a través dels seus coneixements, del seu temps o de les seves propietats, pot obtenir ingressos que li poden venir de diverses vies”, explica Lucía Hernández, responsable del festival.

Per exemple, la plataforma Social Car permet als usuaris posar a lloguer cotxes particulars, al preu que cadascú consideri oportú. Perquè això sigui possible els avenços tecnològics hi han tingut un paper determinant. I la crisi econòmica ha contribuït al seu èxit. “La crisi ens ha ajudat a obrir la ment, a buscar solucions que no són les convencionals i adonar-nos que es pot accedir a l’ús dels béns sense la necessitat d’haver-los de comprar”, assegura Alexanda Ramio, de Social Car.

Però no tot es basa en la compravenda de béns i serveis. En l’economia col·laborativa també hi ha lloc per a intercanvis d’interessos. Doctoralia, per exemple, és un cercador de metges que responen dubtes a distància a canvi de guanyar-se les millors valoracions per part dels usuaris.

El OuiShare Fest se celebra cada any al maig a París des de 2013. Amb edicions ja a diverses ciutats d’altres països europeus, enguany ha arribat a Barcelona. Avui se’n celebra la darrera jornada, amb entitat pròpia, anomenada ShareFest. Fins a les 20 h, el pati de la seu del districte de Nou Barris s’omple d’activitats relacionades amb el món de l’economia col·laborativa. Diverses empreses emergents espanyoles hi mostren les seves propostes, alhora que s’amenitza la jornada amb concerts, tallers per als nens i “foodtrucks”. Tot per compartir.