llum barcelona energia ajuntament

Un procés de contractació pública per part de Barcelona Energia

(l’elèctrica municipal que depèn de l’Ajuntament) ha generat malestar entre les empreses aspirants a la gestió de les campanyes de publicitat de la companyia. La raó és que el contracte s’ha adjudicat a Avante Comunicación, que no en tindrà cap marge de benefici.

Per aconseguir el contracte, Barcelona Energia demanava a les empreses aspirants que fessin una oferta econòmica, amb una proposta d’honoraris de fins al 5 % (en la gestió de mitjans digitals), fins al 4 % (en mitjans no digitals) i fins al 7 % (en cercadors), respecte al cost total de l’adjudicació (302.500 €, IVA inclòs).

Guanya l’oferta més baixa

Aquestes ofertes d’honoraris —que són, a la pràctica, les comissions que rebrà l’empresa guanyadora per la feina feta— tenen un pes important a l’hora de resoldre l’adjudicació: com més baixa sigui l’oferta, més punts rep l’empresa.

Aquestes són les propostes d’honoraris que va rebre Barcelona Energia:

  • Dataplanning España: 3 % (digitals), 2,5 % (no digitals) i 4 % (cercadors)
  • Medialog Communications: 00 i 1,9 %
  • OHMM: 216 %
  • Carat España: 21 i 5 %
  • Avante Comunicación: 0, 0 i 0 %
  • Nothingad Comunicació: 2, 2 i 3 %

L’oferta més baixa que va rebre Barcelona Energia és la d’Avante, fet que li va donar la millor puntuació en l’apartat econòmic i que, al cap i a la fi, va permetre que l’empresa gallega aconseguís el contracte públic. Això significa que dels 302.500 € que Barcelona Energia pagarà a Avante, aquesta empresa es quedarà 0 €; tots els diners s’hauran d’invertir en la compra d’espais publicitaris.

adjudicacio Barcelona Energia

“No ens sentim còmodes”

Arran de la denúncia anònima d’aquest fet, fonts de Barcelona Energia han admès a betevé que “no ens sentim còmodes” amb l’adjudicació a Avante. Tot i així, les mateixes fonts han explicat que “la tècnica de l’empresa va dir que era correcta” i han insistit que el procés de contractació és completament legal.

De fet, en trobar-se amb una oferta tan baixa, Barcelona Energia va requerir una explicació a Avante per assegurar-se que no incorria en cap baixa temerària (és a dir, que pogués posar l’execució del contracte en perill) i que podia assumir el cost del personal que es dediqui al contracte en qüestió.

Avante: “És l’única forma de guanyar”

En un informe elaborat per a l’ocasió, Avante assegura que tot i no guanyar diners amb el contracte de l’Ajuntament, té capacitat de generar ingressos gràcies al gran volum de compra de mitjans que genera Avante i altres empreses del seu grup. “Estaríem encantats de guanyar diners amb aquest contracte, però tots els concursos públics van així si no en volem quedar fora”, ha assegurat a betevé Ana Caruncho, responsable de comunicació d’Avante.

Segons Caruncho, és una pràctica habitual fer ofertes del 0 % de comissions en licitacions de contractes fets per l’Administració pública perquè “és l’única forma de guanyar-los”. A més, ha insistit que Avante gestiona un volum tan gran de contractes (a banda del de Barcelona Energia) que “no tindrem pèrdues”.

informe Avante Comunicacion

La competència critica l’Ajuntament

Més enllà de la incomoditat de Barcelona Energia amb aquesta adjudicació, els qui s’han mostrat més molestos són els competidors d’Avante. Una de les empreses que es van presentar a la licitació és Nothingad i el seu president, Ferran Burriel, ha lamentat a betevé que la pràctica d’Avante “perjudica el sector”.

De fet, Burriel centra part de la crítica en el paper de l’Ajuntament: “Que l’Administració sigui crítica. Les empreses potser declaren un 0 % d’interessos i acaben cobrant d’amagat”, ha dit. En aquest sentit, el director de Nothingad ha advertit que no cobrar honoraris “no és realista perquè tots hem de menjar”, tot i admetre que “o ens adaptem, o morim”.

Comparteix a: