Fa un mes que van acabar les rebaixes d'hivern, però als aparadors es habitual veure-hi descomptes. El període de rebaixes s'amplia, tot i que per no caure en la il·legalitat, els comerciants eviten aquesta denominació i parlen de promocions i ofertes especials durant tot l'any. És la resposta del comerç de Barcelona a la caiguda de les vendes i a un nou perfil de comprador que es fixa molt en el preu. AUSENDA SEGURA, dependenta "Hemos empezado con la promoción de primavera de hasta la mitad de precio. Cada semana nos llega mercancia y las mangas largas se quedan ahí, antes que venderlas en rebajas, preferimos venderlas ahora, ayudamos al cliente y nos ayudamos nosotros." Segons l'Indicador Barcelona Comerç, que ha analitzat 500 establiments dels principals eixos comercials de la ciutat, el 76% dels botiguers van començar a fer ofertes durant la campanya de Nadal. I gairebé la meitat ho va fer fins i tot abans del pont de la Constitució. En aquest nou escenari, la Fundació Barcelona Comerç aposta per replantejar l'estacionalitat de les rebaixes en la nova llei del comerç de la Generalitat. Però el sector no pot esperar i per això pactaran noves fórmules per a les rebaixes d'hivern. SALVADOR ALBUIXECH, president de la Fundació Barcelona Comerç "No podem fer que al mes de novembre diguem, bé això per rebaixes!, ni com a consumidor ni com a botiguer. No ho podem admetre. Cada dia cada moment s'ha d'anar omplint el calaix i distribuint la mercaderia." Amb una caiguda de les vendes del 15%, els comerciants no tenen una visió del futur gaire esperançadora. La majoria preveu que el negoci es mantindrà estancat. Pel que fa als serveis, la percepció de l'enllumenat públic, la seguretat i la neteja han millorat lleugerament.

L’informe que s’ha presentat avui indica que la majoria de comerços de Barcelona han reduït les vendes en el primer trismestre de 2012 respecte al mateix període de l’any anterior. Un 70,5% dels botiguers assegura que han reduït la facturació i en un 18% d’aquests establiments han caigut els ingressos més d’un 20%. A més, un 23% han hagut de reduir la plantilla. El sector més afectat és el de equipaments per a la llar.

L’estudi informa també d’un increment de la competència, sobretot dels basars xinesos i dels comerços amb horaris prolongats.

Per aquesta situació, la majoria de botigues han optat per desestacionalitzar les rebaixes i inicar una política d’ofertes i promocions durant tot l’any, amb fórmules que van des de les vendes especials promocionals a l’aplicació de descomptes a una part de l’oferta.

Segons el director de l’estudi, Josep Francesc Valls, no es tracta només d’una caiguda de la facturació sinó també d’un “canvi de model”. Segons Valls, el comprador ha canviat: s’esta tornant més selectiu, més pràctic i menys impulsiu. Generalment, compra el que té previst comprar, compara preus i busca l’oferta.

L’estudi és l’Indicador Comerç de Barcelona (IcoB) creat per ESADE i la Fundació Barcelona Comerç, que elabora sondejos trimestrals entre una mostra d’uns 500 comerços dels eixos principals de la ciutat.