Actualment, l’APDEF ja en té en marxa unes 400 demandes més, de les quals un centenar a Catalunya. El director jurídic de l’entitat, Sebastià Auger, considera que els afectats han de ser indemnitzats pel dany moral pero, sobretot, per danys i perjudicis perquè “encara que Volkswagen intenta demostrar el contrari, és de sentit comú que els cotxes baixen de valor”.

Més enllà de les demandes individuals, l’APDEF ha presentat també una querella penal contra Volkswagen davant de l’Audiència Nacional. El mateix ha fet FACUA, que, a banda de presentar 44.000 reclamacions administratives per aquest cas, també ha tirat per la via penal amb una querella en què s’han personat també uns 6.000 afectats.

Esperem que els tribunals esmenin la plana a l’empresa però també a les administracions, que fins ara no han fet res per protegir els consumidors”, afirma el portaveu de FACUA a Catalunya, Gerard Hernández, per qui “és escandalós” que les cartes que Volkswagen fa arribar als afectats s’enviïn des de la Direcció General de Trànsit. El grup automobilístic ho argumenta per garantir que arribin a tots els propietaris dels vehicles, però les associacions de consumidors consideren que “les autoritats s’han posat al costat de la marca“.

Les entitats que defensen els usuaris deixen clar que reparar els vehicles no és ni obligatori ni ha d’impedir passar revisions tècniques com la ITV. De fet, recomanen no fer les reparacions. D’una banda, perquè creuen que no ha de ser l’empresa que va manipular els motors qui faci aquesta correcció, i de l’altra, perquè no hi ha garanties, diuen, que els vehicles no perdin prestacions. Fonts de Volkswagen Group ho neguen i asseguren que, abans d’aplicar les actualitzacions de programari necessàries, s’ha comprovat que no afecten els motors ni redueixen cap prestació.